hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

02 March 2012

mewah

assalammualaikum..

dulu saya nak sangat ada kereta mewah, rumah mewah.. saya bekerja untuk menjadi kaya! saya nak hidup senang.. saya pernah minta bos lama saya doakan saya jadi kaya depan kaabah!

bos lama saya pernah cakap, kita tak perlu jadi kaya, lengkap makan pakai cukup. ada duit banyak pun tak bahagia buat apa. minta doa supaya kita bahagia dunia akhirat katanya..

saya tak kira! saya nak kaya juga!

tapi....

bila dah lama-lama kerja, dah tak rasa macam dulu.. saya lebih suka sederhana.. tak tahu kenapa, tapi saya betul-betul dah tak ada rasa nak kaya!

saya pernah masuk pelaburan ikan keli. alhamdulilah pelaburan tu berbaloi :) labur rm 2000, 4 bulan sekali saya akan dapat rm 1000 tanpa tarikh luput! rasanya 2 tahun juga saya dapat pulangan. masa tu saya betul-betul buat pelaburan berani muflis!! baru kerja dan duit simpanan ngam2 rm2000. diam-diam saya masuk, tak bagitau ayah dan ibu!! lepas masuk, baru bagitau ayah n ibu.. ayah n ibu terdiam.. apa pun tak kata.. mungkin terkejut kot saya berani buat camtu! lepas 4 bulan, alhamdulilah saya dapat rm1000..

lega.. tapi masih tak boleh duduk diam coz tak balik modal lagi. 4 bulan seterusnya saya dapat lagi.. dan kali ni betul-betul lega. DAH BALIK MODAL!!

lepas tu saya tambah lagi 1 pakej. tapi kali ni harga dah naik.. rm2700.. 4 bulan sekali akan dapat rm1000.. dan alhamdulilah saya dapat duit pulangan mcm biasa..

dengan duit tu saya bayar muka kereta... bayar upah peguam masa beli rumah..
syukur alhamdulilah..

saya juga pernah aktif eBay!! abang ipar siap belanja jumpa Sifu Lan lagi!! dia bayar rm1000 utk personal coaching 8 jam!! (betul ke eja tu)  gila mahal kan!

nak kata tak berjaya tu,tak juga.. dapat la tangkap ilmu-ilmu yang dia bagi.. KEGAGALAN saya  dlm eBay ni sebab saya MALAS nak layan karenah pembeli.. mat-mat saleh ni banyak songeh la.. malas nak layan :P

saya pernah nak berhenti kerja dan nak jual mee rebus! saya dah tulis surat berhenti kerja, tapi tak print lagi la.. tentangan dari suami!! susah katanya.. nak cari pekerja yang betul-betul setia dan boleh dipercayai susah.. terkubur niat tu..

2011 mengubah semuanya..

betullah perancangan ALLAH kepada umatnya sangat adil.. bila saya dikabarkan dapat kerja tetap, hasil keli yang dah bertahun saya dapat tu tiba-tiba terhenti.. ada masalah dalaman katanya..

saya tersenyum seorang diri..


sesungguhnya perancangan Allah sangat-sangat adil!! dia biarkan saya bekerja kontrak dengan gaji yang agak rendah dari sepatutnya, dia berikan saya ilham untuk melabur keli.

dia bagi saya kerja tetap dengan gaji sepatutnya.. dia tarik balik hasil keli tersebut..

pendapatan saya tak terjejas..

alhamdulilah..

kini, saya nak jadi manusia yang sederhana dari segala segi, tapi jika diberikan ilham olehNya untuk mendapat pendapatan yang lebih dari sekarang,saya akan usahakan..

semuanya dari DIA..

No comments: