hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

02 January 2014

Cendawan! Jom berkebun dalam kabinet!!

Assalammualaikum..


Siapa minat berkebun dan suka makan cendawan macam saya. 

Jom

Jom

Jom



Jom ber"kebun" dan berjimat bersama-sama. 

Baru-baru ni saya jumpa kawan lama, dia buat pengusahaan cendawan... Bila tengok dia buat tu, macam best je tau. 

Bongkah cendawan ni sesuai sangat bagi siapa yang minat berkebun tapi rumah tak ada ruang nak bercucuk tanam. Takpun yang nak berkebun, tapi tak ada masa nak pergi nursery, nak kena membaja, nak kena gembur tanah, nak kena beli pasu dan macam2 lagi la. 

Saiz pek ni pun 6inci je. Memang menjimatkan ruang. 

Dalam pek ni semua dah redy, benih, baja, semua dah digaul sekali. Pek ni pun dah matang. Kalau ikut sains pertanian tu, kira memang akan hidup. Tapi semua tu rezeki Allah ta'ala,  insyallah dengan penjagaan yang baik, suburlah cendawan ni. 



Bagi yg berminat, bila dah dapat, cuma perlu buka cap. Kemudian simpan kat tempat yang gelap dan lembab. Simpan dalam kabinet je. Siram 2x sehari. Siram pun guna spray je. 

1 pek ni tahan 3 bulan dan boleh menghasilkan 1 kg cendawan dalam masa 3 bulan tu. Banyak kan!!




Lepas buka cap, 3-5 hari akan tumbuh anak cendawan. Dalam masa 3-4 hari kemudian, cendawan akan mengembang, masa tu dah boleh dituai.

Lepas dituai, 4-5 hari berikutnya, akan tumbuh lagi cendawan baru. 

Macam itu la kitarannya. Sangat menjimatkan dan berbaloi-baloi tau!! 

Yang penting, fresh!!

1 pek RM 6 + postage RM 9..



Kalau ada yang berminat, email kat fidayu_ps@yahoo.com.my







No comments: