hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

08 October 2013

Aktiviti paling sihat untuk tahun ni : kayuh 'gerek'

Assalammualaikum...

Semangat nak cerita ni..
Al-kisahnya, pejabat buat 'offer' siapa yang nak beli basikal, boleh buat loan dan bayar bulan. Sebabnya, pejabat akan buat aktiviti kayuh mengayuh ni, so..kalau tak ada basikal, macam mana nak join aktiviti kan? Ramai la yang beli. Saya tak beli, sebab dalam kepala otak nak pinjam yang ayah mertua punya. Saya sebagai menantu, taknak lah  bagi ayah mertuaku membazir, beli basikal, pastu simpan...Sayang ooooo.. So, sebagai menantu BERTUAH, dengan senang hatinya saya rembat basikal tu..hehe.. Pinjam ye ayah.. Takpa, ayu jaga basikal ni elok-elok... 2-3 tahun lagi baru ayu pulangkan tau! muhahahahaaaa.....;)


Lama gak ayah beli basikal ni, tapi sebab tak dan nak kayuh, tersadai la dalam store tu. Elok sangat-sangat lagi basikal ni, tak ada cacat cela pun. Lepas basuh, macam baru kot! Lepas je basuh, Mat Fariq suruh kayuh pusing taman, biasakan diri ngan basikal tu katanya, memang semput arrrr.. Lama kot tak kayuh basikal ni. Dolu-dolu saya memang tersangat la pakar. Setakat lepas tengan sambil layan selekoh tu biasa aarrr... tapi doooluuu la.. sekarang tidak lagi. Malam tu tidur dengan kaki yang  lenguh okey!!



Petang Jumaat lepas, sesi kayuhan bermula..Lokasinya Padang Besaq nuuu... Kami taklah kayuh dari Kangaq ke sana, mau tercabut lutut kalau buat macam tu. Basikal kami ada lori angkut, kami pulak naik kereta. Kebetulan la cuaca sangat baik. Baru lepas hujan... memang tak panas la.. dingin je..

Geng perempuan masing-masing memang dah lama tak kayuh basikal, semua main lawan pandang je. Nak tukar gear pun tak reti tau. Main redah je. Nasib baik Mat Fariq suruh naik basikal tu semalam, kalau tak memang gelabah la. TQ abang! Jasamu ku kenang. ;)


Peserta semua dalam 27 orang, mula-mula, kena la merenggangkan otot-otot yang dah lama tidak direnggangkan ye. Saya memang warming up betul-betul, sebab kalau buat main-main, mau lenguh seminggu dik...


Geng perempuan semua kena di depan. Saya mula-mula la depan, pastu dok belakang je la.. hehehe.. Bukan tak larat, tapi malas lah nak tunjuk bakat. ;D


Ni hero-hero.. Rupanya depa semua ni memang dok kayuh basikal. Kira pro dah depa ni. Patut la relex je.. tak penat langsung!! Masa tengah kayuh pun boleh dok rancang nak kayuh lagi malam tu. Gilessss!! I jeles tau, mana uols dapat tenaga macam tu?? Dasyat!!

Yang baju hijau ni Kak Jas! Semangat dia fuuuuhhhhhhhh!!! Dasyat!! Tabik la Kak Jas. Malu kot kalau kalah ngan akak ni, so...saya buat-buat la kuat. Kugagahi jua!


Tengok!!! Kak Jas tu dok depan tau!! Terus rasa nak sembunyi muka! Kak Jas, slow la sikit, kan dah janji nak kayuh pelan-pelan je.. ;P


Tengok pemandangan!!! Ladang tebu okey. Ya Allah... Rasa tenag sangat sampai lupa yang saya ni tengah penat kayuh basikal. Serius rasa free otak ni.

 
 Ni kami berhenti minum. 2 botol air saya rembat. Haaahahaa.. rakus tak? Dahaga tahap gaban! Teserlah muka bahagia diriku bila jumpa air! haha.

Okey..okey..okey... ni gambar yang paling saya suka. Nampak macam saya kayuh basikal tu laju gila kan? kan? kan? Nampak macam tangkas gila diriku! kan? kan? kan? Tapi hakikatnya TIDAK!! Abang yang tangkap gambar ni yang laju sebenarnya! Hehehe...


Ni kereta yang mengekori kami sepanjang perjalanan. Masa lepas rehat, saya memang rasa macam nak naik keta ja... Lutut dah menggigil. Tapi macam malu pulak. hehe..


Yeaaaaaaa sampai dah!! Berjaya!! Masa ni lutut dah ke kiri ke kanan dah. Lembik dah!!


Baru nak relex, panggil untuk warming down la pulak! saya masa ni kepala ingat nasi kandaq ja. Lapaq oooo. Kalau uols tengok betul-betul gambar ni kan, uols akan nampak saya tengah terlioq tengok kuih tu! ha..cari..cari.. ;)


Daripada apps MOVE kat fon saya, nilah masa yang kami ambil untuk kayuhan ni.Jarak dalam 13km. Macam pro kan? hahaha.

Sikit la info yang saya boleh kongsi, info ni pun dari kawan-kawan yang dah pro, katanya, kalau tak nak lenguh kaki, selain daripada warming up & down, pastikan kaki kita lurus masa kita kayuh. Tempat duduk tu kena tinggi.Macam gambar kat bawah ni. Lurus je kaki. Dan alhamdulilah, memang kaki saya tak lenguh pun besoknya tu. ;)




mamat-mamat ni semua balik ke kangar naik basikal. ishh...jauh okey!

Lupa nak bagitau awal-awal, gerek tu ialah basikal. Tu bahasa kebangsaan perlis. ;)

1 comment:

munirah said...

wahhh...nmpk betoi2 laju dlm picca tue hehee