hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

12 July 2013

Sahur Dulu & Sekarang

Assalammualaikum..

Apamacam puasa? Hari ni dah masuk hari ke3, harap-harap semua okey la ye. Hari pertaman & kedua, saya rasa penat sangat. Lesu. Tapi alhamdulilah, masuk hari ke3 ni dah okey sikit. Taklah selesu 2 hari lepas. Serius penat tau! 

Kerja Mat Fariq pasang paip. Kesian tengok dia, balik kerja je melepek penat. Rezeki dia, hari pertama & kedua puasa, kerja dalam bumbung, atas siling tu. Panas tak payah cakap la. Sampai dia beli kipas la nak kerja atas siling punya pasal. Takpa la, dah rezeki mai dengan cara tu kan.


Kalau dicampur dengan tahun ni, dah 7 kali kami berpuasa sebagai suami isteri. Dari tahun 2007 sampai la 2013. Tu la..untung kawen awal tahun, hujung tahun boleh beraya dengan suami. ;)

Tahun ni special, sebab kami  berpuasa kat rumah kami sendiri. Impian menjadi kenyataan. Best tau! Walaupun rumah kami kosong, tak ada sofa. ;)

Puasa kali ni kami taklah beria-ia sangat. Sederhana je. Sahur buat nasi goreng je, tu pun tumis bawang putih je, pastu letak nasi, letak kicap. Bila ingat balik, tu la makanan arwah chaq.. Nasi goreng kosong camtu la. Tapi arwah chaq tak letak kicap. Saya ada la goreng ikan, buat lauk untuk nasi goreng kosong. Tu je bezanya. Dulu rasa nasi goreng arwah chaq tak sedap sangat. Tapi hari ni tu la yang dimakan, itu la yang terlintas nak dimakan. Itu la yang menjadi pilihan. Mat Fariq pun laju je makan.  

Sahur, saya mesti buat air panas.. Selalunya tea la. Manis-manis buah cukup. 

Dulu kami pernah juga buat kerja gila, keluar sahur kat kedai. Kul 4 bangun, pastu gi makan luar. Makannya sikit je, tapi saja-saja je nak bersahur kat kedai. Tu la kerja kami bila tak ada kerja. Tahun ni tak tahu la nak menjadi ke aktiviti sahur kat luar. Dah tua-tua ni macam malas pulak. Tapi mana tau kan, kot-kot jumpa saya kat KFC ke, kat kedai siam ke,  tegur la.. ;)

Kenapa yek rasa sayu bila tulis entry ni? Padalah bukannya cerita benda sedih. 
Saya sangat berharap saya dan suami boleh bersahur sama-sama lagi untuk tahun-tahun mendatang. 
Tak kisah la apa menu kami bersahur, asalkan saya dan dia dapat bersahur bersama.

Kerana itu pun dah cukup membahagiakan. 
;)






 







3 comments:

zuriati zainudin said...

i pun sentap bce entry u sbb thn ni i sahur n berbuka sorang2!!
uwaaaaaa

fidayu mohd shobri said...

ala...sedihnya.. dulu meriah je kan.. rasa macam nak gi berbuka kat umh u je.. ;D

Anis Ahmad said...

selamat berpuasa kak. :)