hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

30 July 2013

Berbuka ;)

Assalammualaikum..

Puasa tahun ni saya banyak masak sendiri, beza la dengan tahun sebelum ni. Pasar ramadhan pun baru 2 kali je saya pi. Tiba-tiba terrrrrrrrajin pulak tahun ni memasak. Saya dah tak berapa lalu la lauk beli. Rasa tak sedap sangat-sangat!!! Kat rumah masak simple2 pun rasa sedap sangat! Padahal masak sayur, goreng ikan & sambal telur je.. ;) 

Hari sabtu kat kawasan rumah saya ni ada nat. Nat tu nama lain untuk pasar sehari. Orang perlis semua panggil pasar sehari tu nat. Sedap kan nama tu? hehe..

Setiap sabtu saya akan pi nat, beli barang rumah untuk seminggu. Balik rumah, terus proses. Ikan, ayam, sayur, semua saya dah siap pesiang, basuh, pastu simpan. Bila nak guna nanti senang. Bawang pun dah siap blender. Terus tumis je. Sebab tu la balik kerja je sempat la nak memasak. Tapi hari sabtu tu memang penat la.. terleleh saya urus semua benda mentah tu.

Antara menu berbuka yang saya suka dan dah masak kan, sayur wajib ada. Bayam goreng, kangkung goreng, sayur campur, bendi wajib arrr... bendi goreng buh kicap & bendi masak ayaq ( orang perlis suka ni).. Mat fariq pula suka kubis goreng macam kat mamak tu, ala...yang letak kunyit pastu pecahkan telur tu. Kalau masak yang tu laju la dia makan.

Menu lain yang saya dah masak, kari ikan, masak lemak cili api ikan, sambal telur, sambal sotong, sup ekor, tomyam putih, daging bakar, kambing bakar.

Menu yang saya baru belajar buat pun ada, biasa la..saya suka je buat jubaan berani hentam, tapi kalau tak jadi pun Mat Fariq telan je. Saya ada la buat ayam pandan, tengok resipi kat sini. Macam-macam ada. Senang rupanya buat ayam pandan ni, campur-campur bahan, blender, pastu gentel la. Bab gentel tu yang malas tu. Tapi ku gagahi jua demi nak makan. Nasib baik semua yang makan cakap sedap ;)

balut macam ni pun boleh


macam ni pun boleh

hasilnya!!
Semalam saya masak nasi daging. Tak tahu la tetiba je rajin nak masak nasi daging, resipi tanya kakak kat pejabat ni je, pastu ada la cari kat tenet, sama je resipinya. Menjadi nasi tu, tapi daging tu terhancur la pulak, daging lembut sangat la.. Air asam kerisik saya pun okey2 je.. tak la sedap sangat, tak la tak sedap... sooosooo je! (rekod: saya tak pandai buat sambal/air asam)

ni masa tengah masak, bila dah masak tinggal tulang je..daging hancur!

Saya tak berapa nak tangkap gambar makanan sangat sekarang ni, lagipun penat la. Kalau bulan tak puasa tu okey la, bulan puasa ni macam malas + penat + kekalutan nak siapkan makanan. So, takdelah sangat gambar makanan yang saya masak tu. Tapi saya tak tipu tau, saya masak betul2 tau!

Kebanyakan orang, hari cuti rajin masak, hari kerja beli. Tapi saya terbalik. Hari kerja masak, hari cuti buat akal nak makan kat luar.Penat tau buat kerja rumah..ngeeeee!!! Kami ada la berbuka kat Nasmir, makan kat Dadok. Berbuka kat rumah ibu, mak mertua & mak sedara harus la kan..

Sekarang ni masa sahur saya tak lalu nak makan nasi, soooo saya goreng telur + bawang, kasi cancur, gulung dalam warps. Terus selera tau!

best tau!

1 comment:

author nad said...

puasa-puasa ni best pulak tengok ayam pandan. x pernah tahu pun ada makanan ni. rasa nak try.