hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

12 June 2013

Arahan Majikan Vs Arahan Allah

Assalammualaikum....

Saya suka tempat kerja saya sekarang. Setiap Jumaat, akan ada Ustaz bagi tazkirah pagi. Ustaz yang bagi tazkirah pun ditukar-tukar. Tapi semua Ustaz yang mai tu, memang best. Masing-masing ada kekuatan dan tarikan tersendiri. Kalau dulu, hari Jumaat mesti rasa nak cuti.. Tapi sekarang ni, dah rasa rugi sangat kalau cuti hari Jumaat. Tazkirah tu buat saya suka hari Jumaat.

Setiap pagi pula, kami kat pejabat ni, diwajibkan membaca Al-quran. Kiranya sampai je kat pejabat ni, kul8-8.15 pagi tu semua akan berkumpul ikut unit masing-masing, pastu baca quran dan maksudnya. Ada juga yang lajak sampai kul 8.30-8.45 pagi. Ala...benda yang baik, apa salahnya kan..

Best kan kerja kat sini? Susah kot nak ada pejabat yang mementingkan hubungan staf dengan Allah.
Arahan majikan saya selaras dan selari dengan arahan Allah.

Masa mula-mula arahan baca Al-quran tu kan, saya terus kerdutkan dahi ni. 
Dalam hati ni, terus je rasa ' eh..tah apa-apa la, ikut suka la orang nak baca ke tak, ish..tak sesuai la!' Serius, tu yang terus terdetik dalam hati. Rasa macam tah apa-apa je, orang baca quran kat rumah, mana boleh paksa-paksa. Lagi satu, malu la.. saya ni bukannya pandai sangat membaca, tersekat-sekat je.. Malu!! Takmau!!

Tapi kan..bila dah lama-lama ni, rasa seronok pula baca quran ramai-ramai.... baca makna sama-sama.... Dah rasa selesa sangat. Kalau tak baca, mesti rasa kosong. Kalau cuti lama-lama mesti rasa ketinggalan. Dah boleh rasa hubungan rohani tu. Bukan saya sorang je tau! Tapi kami semua yang bekerja kat sini. 

Bila fikir balik, rasa bersyukur sangat dapat kerja kat sini. Sebabnya, saya terdedah dengan persekitaran yang sangai baik. Pergi unit ni baca quran, pergi unit tu baca quran. Bila hubungan dengan DIA baik, insyallah hubungan sesama manusia pun baik.

Yang terbaru sekali, kami diarahkan untuk membaca hadis setiap kali selesai mesyuarat. Tak kisah la mesyuarat apa pun, sorang, kena baca hadis untuk renungan. 

Best kan kat sini. Apa saya yang kami buat, kami akan diingatkan tentang akhirat. 

Saya tulis ni bukanlah bertujuan nak cakap saya  dan semua staf ni baik atau sempurna, tapi sekadar nak cerita persekitaran kat tempat kerja. Kami semua dalam usaha nak jadi manusia yang baik. Tau tak, bila baca quran dan maksud yang betul-betul kena kat batang hidung ni, rasa bersalah sangat-sangat tau!! Bila baca buku, rasa juga bersalah..tapi bila terjemahan quran ni, rasa tersusuk ni lagi dalam. Kalau tak percaya,cubalah. ;)

Geng mengaji saya dah sampai ayat 33 Surah Al-A'raf.. Saya terpanah dengan ayat 26nya yang bermaksud WAHAI ANAK ADAM! SESUNGGUHNYA KAMI TELAH MENURUNKAN KEPADAMU PAKAIAN UNTUK MENUTUPI AURATMU DAN PAKAIAN INDAH UNTUK PERHIASAN. DAN PAKAIAN TAKWA ITULAH YANG LEBIH BAIK. YANG DEMIKIAN ITULAH SEBAHAGIAN DARIPADA TANDA-TANDA KEKUASAAN ALLAH, MUDAH MUDAHAN MEREKA SELALU INGAT.'


;)


 

 

3 comments:

zuriati zainudin said...

harapnye amalan ni akan berterusan..doakan tmpat i akan mcm ni jgk :)

doakn utk kita semua.

nadia arrumaisha said...

Subhanallah bagusnya majikan awak... semoga Allah merahmatinya dan kalian semua...Doakan juga moga satu waktu nanti, saya juga dapat kerja dalam enviroment spt itu... Amin YRA

nadia arrumaisha said...

Subhanallah bagusnya majikan awak... semoga Allah merahmatinya dan kalian semua...Doakan juga moga satu waktu nanti, saya juga dapat kerja dalam enviroment spt itu... Amin YRA