hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

02 March 2013

Rm2..

Assalammualaikum..

Ahad lepas, masa saya tengah isi minyak kereta, ada seorang adaik perempuan datang dan jual ubat untuk anak-anak yatim sekolah dia. Kiranya dia pun anak yatim la.

Sambil senyum, saya cakap kat adik tu 'takpa la dik, taknak beli'

Adik tu pun senyum balik sambil cakap 'akak nak derma saja pun boleh akak'

'Jap ye dik, buh minyak sat'

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-
Masa tengah tunggu isi minyak tu, saya congak-congak dalam hati, duit ada sikit je, besok baru gaji. Heemmm.. Masa tu dalam bag duit saya ada rm12 ringgit je. Hujung bulan macam tu la, dalam bank pun memang dah kosong,dah kikis habis dah. So memang 'semangga' tu je duit saya. Masa tu ada rasa macam takmau bagi, tapi cepat-cepat saya buang 'rasa takmau bagi tu'. Terus set kat otak, duit tu dah tertulis duit anak-anak yatim tu, kalau saya tak bagi pun, saya takan kaya dengan RM2 tu.

Okey,
Lepas selesai isi minyak, saya ambil bag duit, keluarkan Rm2 dan bagi kat adik tu dengan senyuman. Sebenarnya rasa malu gak, bagi sikit je, tapi saya ikhlas takat tu je.

-

Malam tu, ayah datang rumah bawa 2 kotak besar minyak wangi, dalam setiap kotak besar tu ada 18 kotak kecil yang comel2. 'Nah, ni kakcik beli pula, jual kat pejabat besok'

-

Minyak wangi tu laku. Alhamdulilah... Sorang-sorang beli. Kejap-kejap orang mai bagi duit RM20. Kejap-kejap bila kawan-kawan lalu, pilih-pilih, pastu bayar RM20.

Ni tinggal 6 kotak je lagi yang tak terjual.

-

Masa tengah drive tengah hari tadi, tiba-tiba teringat pasal motivasi pagi kat radio IKIM, saya tak ingat siapa penceramah tu tapi dia cakap, Allah akan balas dan bagi balik setiap nilai yang kita keluarkan untuk bersedekah. Kalau kita sedekah Rm1, DIA akan bagi balik Rm10. Kalau kita bagi Rm10, DIA akan bagi balik Rm100.

Itu yang terjadi kepada saya. Saya sedekahkan Rm2 je, Tapi dagantikan dengan berlipat kali ganda! Sangat banyak! Berlipat-lipat-lipat-lipat kali ganda!!!

Ya Allah, saya hanya untung 'atas angin'. Tak ada modal yang saya keluarkan. 

-

Alhamdulilah...


2 comments:

Thirah said...

sweetnye cara Allah bagi kat kita kan..beruntung kita yang dapat nikmat dan rahmat dia..

Anonymous said...

KAKCIK COMEL :

syok la awak..lepaih ni xdak,modal keluaq sama2;-p