hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

04 February 2013

Lepak macam dulu-dulu..

Assalammualaikum..


Sejak ayah n ibu beli kerusi batu ni, ni la tempat lepak kami. Jiran-jiran pun rajin je datang lepak. Best tau! Kalau saya ngan ibu duduk kat kerusi ni, mata kami liar je jenguk jiran - jiran nak panggil datang lepak. 

Dulu sini la tempat sambut birthday. Tak payah buat majlis-majlis, beli kek, bancuh air oren pastu  main 'keloi-keloi' je. Meriah!


Makcik Pah sebelah rumah ibu pun selalu je bawa makanan. Kekadang tu kami sarapan kat sini. Lepak-lepak minum kopi, bihun gpreng n  nasi lemak.

Isshh..rindu betul nak melepak macam dulu-dulu. 

Baru-baru ni je berkesempatan melepak macam dulu-dulu. Tapi ahli tak cukup.. 

Tapi kan, tetap meriah n happy!!

Banyak dah perubahan, ibu pun banyak duduk rumah kakcik kat shah alam, ayah berulang alik dari perlis ke shah alam, macam biskut..kejap ada kejap takde. Kakcik paling jauh, duduk qatar, yon n adik duduk shah alam. Jarang balik diaorang ni.

Mama kaklong n pakcik jamsari (gambar) setia ada. Tapi diaorang pun selalu je takde rumah, berjalan-jalan. Anak-anak diaorang pun ( kaklong n dikta) tak duduk sini, belajar kat luar. Balik time cuti. Jumpa pun kadang-kadang je.

Makcik Pah pun dah uzur, nak berjalan mai lepak pun lambat je langkahnya. Dah bertongkat. Kak Ti pun dah tak duduk sini, kalau balik pun hari minggu, jarang-jarang boleh lepak sekali.Saya paling rindu bihun goreng makcik pah.. Dari makcik pah jadi jiran kami, boleh kata seminggu sekali mesti makcik pah buat bihun goreng. Berbelas tahun makan. Bihun makcik pah rasa sama je, tak pernah berubah. Ada ketika saya sampai jemu nak makan. Tapi bila dah lama-lama ni...rasa rindu sangat nak makan, tapi makcik pah dah tak larat nak menggoreng bihun..takapa la..

Makcik Imah dah meninggal.

Makcik Melati pun dah tak ronda-ronda macam dulu. 

Saya pun dah duduk rumah sendiri. Kalau ibu ada selalu gak singgah, tapi bila penat tu balik rumah terus je. Kalau ibu takde, jarang la pergi rumah ibu petang - petang, sebab ayah gi kebun, so rumah memang tak ada orang. Sunyi..

Semua dah lain sangat. Masa merubah segalanya. Dah tak ada minum kopi sesama, dah tak ada bihun goreng makcik pah, dah tak ada air oren.Masing - masing dengan dunia tersendiri.










 Tapi kan, saya sentiasa rindu semua ini...





No comments: