hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

25 November 2012

Tasik Chini & Kari Telur Ikan


Assalammualaikum..

Haaa....hari ni nak cakap pasal masak! Sejak pindah ni saya rajin la juga masak.. 
Jemu makan luar, asyik2 makan kedai petani, muka pun dah nak jadi macam orang petani dah ni. 
Sup tulang je tiap2 hari. Tak bagus untuk kesihatan! 
Ecewahhhh..masa dok hirup sup dulu xpikir pulak kan! 
Ni baru nak insaf ..


Ok, baru2 ni saya ada gi kenduri. Umah kampung. 
Selain daripada nasi n laksa, ada sagu yg dimakan dengan kuah apa tak tau! 
Sedap sangat. Masa makan tu saya tanya tuan rumah camno nak buat kuah ni, 
dia cakap masak susu cair ngan gula melaka je..

Mak aiii...senang betul, so terus rasa nak buat! 


basuh sagu, masak air, bila air mendidih, masukan sagu.

ni dah siap. sebenarnya ni mcm tercair cikit, tapi masih boleh  dimaakan.
Kalau sikit lagi saya tambah air, memang  'ceroi' la....


ni gula melaka, dah 2tahun dalam peti sejuk!! muhahahaha,,

ok, kasi cincang itu gula. cara cintang wajib macam chef tau.. kikikiki..

masukan gula melaka + esen vanilla.
masak kuah  sampai mendidih. s
saya campurkan air 2cawan sebab xnak lemak sangat.
nak light2 je..


Taraaaa.....ini la hasilnya. Suami cakap sedap.

Saya dengan senang hatinya letak nama menu ni Tasik Chini. 
Muhahahhaaaa..


Suka hati i le, i yang masak
;)


Lepas masak 'Tasik Chini, saya masak

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-




KARI TELUR IKAN

Fuhhhh... Berpeluh makan!

;)

Alhamdulilah...
Tu la aktiviti saya cuti2 ni..
Masak Makan, Masak Makan, Masak Makan.

3 comments:

munirah said...

lepas nie jamuan office leh buat 'tasik' chini heehee

fidayu mohd shobri said...

hehehe..ayu mkn yg ayu buat tu xsesedap kat tempat kenduri la, tp fariq suka..maybe sebab dia xmkn kat kenduri,sebab tu dia ckp sdap.. muhahaha..

mummy alisha said...

rajinnn..