hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

31 October 2012

Kalau dah hero!


Assalammualaikum..

Kalau dah namanya hero, memang main lawan2 la kan.. Saya diarahkan oleh 2beradik ni utk ambil gambar masa depa dok main lawan2.

Layan aje la..

Tak ambil gambar kang banyak bunyi..
Lagipun tak rugi kodak pun..

:)









Main la lawan2 tu, jangan nangis dah!

Nama

Assalammualaikum..

Tiba-tiba rasa nak cerita pasal nama. Haaaa... macam boring kan? Ala...baca la dulu, baru tau boring ke tak.. :)

Okey, mula dengan ayah.

Sebelah ayah tak ramai. Ayah anak tunggal.
Nama chaq    : Ishak Bin Jaya
Nama tok      : Jam Bt Jahaya.

Pendek je nama arwah chaq & tok. Nama ayah chaq & tok pun nak sama je.. Dulu saya selalu je keliru. Ni pun saya main agak2 je.. muahahahha..


 Dulu saya pernah tanya tok, camna boleh letak nama ayah Mohd Shobri. Tok cakap, bidan yang sambut ayah yang suruh buh nama tu, tok ikut je....

Camtu je! Senang sungguh..

 ;)
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Keluarga sebelah ibu besar. Ibu anak ke3 daripada 5 orang adik beradik.
Nama tok wan  : Abdul Rahman Bin (saya tak ingat) 
Nama tok         :  Wan Ma Bt (saya tak ingat)  aloo..tak ingat la pulak! sorry yek

Nama paklong : Badrishah
Nama bibik     : Suriati
Nama ibu        : Fudziyah
Nama pakcik  : Ambarshah
Nama Paksu   : Hariri

Tak ada persamaan langsung kan. Orang dulu-dulu mana ada ingat nak letak nama bagi sama macam orang sekarang ni kan..



Badrishah + Rechine    :  
Mamat, nama dalam ic tak ingat..hehe.. Merissa tapi kami semua panggil dia  Lily..  Vivi Elissa kami panggil Echa..

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Suriati + Ahmad Rajee :  
 Ahmad Izumi, Ahmad Iriawan, Indra Maya, Indra Mawar, Indra Bayu

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fudziyah + Mohd Shobri :Afrida, Fidayu, Mohd Amirul, Dazita
 
Persamaan nama kami ialah 6 huruf. Ayah nak semua anak2 ikut dia, 6 huruf cukup! tak nak lebih2. Bunyi lain takpa, asalkan hurufnya sama. Kecuali lelaki, Mohd tu tak termasuk la kan..

Ibu nak letak nama kakcik Afrida Indra Yana. Nama kawan indon ibu masa kerja kat Singapore dulu. Tapi ayah tak mau panjang2, so ambil yang depan je la.

Saya pula, ibu cakap zaman tu ramai yang letak nama Idayu, ibu pun nak nama anak dia ada ayu kat belakang, tapi dia olah sendiri, so jadi la Fidayu. Senang je kan.

Ibu cerita, Mohd Amirul tu adalah nama yang diperuntukan untuk saya jika saya lelaki. Masa yon lahir tu, ibu lupa nama amirul tu, punya la pikir ngan ayah, nak ingat balik. Disebabkan tak ingat, ibu dan ayah dah setuju nak letak nama Mohd Eizani (ingat2 lupa ni), tapi dah rezeki, masa ayah dok pakai seluar nak gi daftar nama, tiba2 ibu teringat nama Amirul tu. Sooo..jadilah Mohd Amirul.

Dazita pula ibu ambil nama pengarang. Ibu baca surat khabar dan kat bawah tu ada tertulis nama pengarang. Terbekenan dan jadila nama si bongsu yang gagah tu Dazita. hehe..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ambarshah + Wati (saya tak ingat nama penuh) :  Melati, Delima, Aqa
Cukup 1 pokok. Bunga, buah dan akar.. hehe..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hariri + Fara Diba :  Indah, Hamka, Zia Al - Attash, Al - Ikhlas, Widuri
Ni semua nama2 yang sempoi. Paksu memang pandai pilih nama.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pelbagai kan nama2 kami ni. Kalau perasan, sorang pun tak ada nama Nur, Siti, Nurul dan lain2 nama depan yang kebanyakan orang melayu letak! Rasanya disebabkan itu kami semua masa zaman sekolah kena duduk depan sebab dalam senarai nama kelas, kami orang yang dihadapan.

No pendaftaran SPM saya 007 tau!! Dah macam minah bond dah! :)




30 October 2012

Misi akhir tahun

Assalammualaikum..

Misi akhir tahun saya dah 50% berjaya. Selebihnya insyallah minggu depan baru dapat keputusan.



Saya tak boleh nak cerita lebih-lebih, tapi doakan kejayaan misi saya tu ye.

oh gembiranya!
 
:)
 
;)
 
;) 


24 October 2012

Raya Haji

Assalammualaikum..

Jumaat ni kita dah nak sambut hari raya haji. Jadi, besok saya cuti. Nak kemas-kemas rumah yang berdebu tu dan nak buat persediaan nak kenduri pada raya kedua. Tapi saya tak buat korban, saya buat kenduri doa selamat.

Dulu kalau raya haji je saya semangat. Sebab arwah chaq & tok akan buat korban. Mula-mula arwah chaq buat kat diri dia sendiri, lepas tu kat arwah tok, lepas tu kat ayah, lepas tu kat ibu, kat kakcik, kat saya, kat yon dan last sekali kat adik.

Dalam banyak-banyak tu, adik yang paling best, arwah chaq buat koran kat dia masa arwah pi haji. Korban kambing. Nanti kami semua naik lembu, adik naik kambing. :))

Arwah chaq ngan tok meninggal betul-betul lepas selesai buat korban kat kami semua. Sebab tu la setiap kali musim haji, saya akan terkenang kat arwah. 

Dulu masa kecil, ayah akan bawa kami semua (selalunya kakcik tak ikut) pi tengok lembu disembelih. Mula-mula tu memang sangat menakutkan. Arwah chaq akan tunjuk lembu mana yang akan kami 'naik nanti'. Sebagai budak-budak, saya asyik fikir je macam mana saya nak naik lembu tu dengan 6 orang makcik dan pakcik yang saya tak kenal. Tapi malas pulak nak tanya chaq.

Bila dah besar ni baru la faham.. :)

Saya akan rasa terkilan sangat bila terlewat sampai tempat persembelihan. Setahun sekali je boleh ada pengalaman macam tu. Bagi saya, bila kita tengok sendiri macam mana lembu tu disembelih, kita akan rasa insaf dan serius saya akan terkenang kisah Nabi Ibrahim dan  Nabi Ismail.   

Lepas chaq ngan tok meninggal, kami jarang-jarang buat korban. Raya Haji dah tak semeriah dulu. Banyak sangat perbezaannya atau  mungkin juga faktor usia.
  
Satu hari nanti, kalau dah ada anak, saya nak biasakan anak saya dengan ibadah korban. Biar dia rasa dan faham erti pengorbanan dan kasih sayang.

 Insyallah...



23 October 2012

Bunga 5 tahun lepas

assalammualaikum..

Sebelum adik saya tunang baru-baru ni, saya ada la gi rumah ibu dan korek2 kotak2 lama. 
Sebabnya ibu masih simpan bunga2 zaman saya & kakak saya kawen.
 Mana la tau kot2 ada yang sesuai, boleh guna balik kan. 
Boleh jimat. :)

Saya jumpa khazanah2 lama. Barang saya sikit je.. 
Yang banyaknya barang kakak. Jarum2 peniti berbekas2 lagi.
 Banyak okey!
 

haa...bunga2 tu semua bunga zaman kakak saya kawen. 5 tahun lepas. 
Bunga dok keras elok lagi. Manik2 pun dok kilat je lagi.

Jimat kan.

Itula untungnya jadi bongsu, boleh guna barang2 kakak.
:)


beli kain je, bunga silver tu pun 5thn lepas punya kisah.

 
 
 
 ppiisssttt...membazir kan amalan syaitooonnn.
so, mari berjimat cermat
:)


22 October 2012

adik tunang ~ pelamin dan kanak2 lelaki






assalammualaikum..

selalunya budak lelaki buat tak tahu je kat pelamin ni kan..
diaorang tak kisah pun..
tengok gitu2 je..

tapi tidak bagi keluarga saya!!
budak2 lelaki minat sungguh dengan pelamin..
main lawan2 atas pelamin..
main ben10 atas pelamin..

nasib baik semuanya terkawal.
takde pecah2..

budak2 ni buas, tapi dengar cakap.
so tak kisah la nak main lawan2 pun.
 
:)

peneraju utama..

 

ni baru nak start..
ni je wakil perempuan yang ada.

tu gaya apa tak tau



dua-dua ni hero!!



ni pun nak..




adik tunang..

:))








assalammualaikum..
20102012 lepas adik saya bertunang..
majlisnya kat rumah adik lelaki saya..
sebab buat kat situ adalah yang nak bertunang tu cuti tahunan tinggal 2hari je..
so saya yang cuti tahunan ada 14hari lagi ni kena la gi sana :)
sooo..layan gambar je yek..


ini 2 beradik memang macam2 ye.

anak perempuan pak shobri

adik dengan ibu.

suamiku beradu di kayangan

konon2 king la.. yang adik ipar pun layan je otak senget abang ipar dia.

  
ni baru siap..tengah keciwi ngan baju la tu.




baju ni dia punya idea, manik2 kat baju dan tudung tu dia jahit sendiri..jimat..

bunga tangan tu pun kami buat sendiri

   
baru lepas make up..



semua hantaran tu kami buat sendiri..


ayah yang beli buku kaya dan bahagia dengan syukur tu. 







dannnn.....













SEDAP.. SANGAT!!!






YANG ni tak sedap sangat




:)

17 October 2012

MY Daging goreng kering





assalammualaikum..

nampak sedap tak daging tu??
saya yang masak tau.





haaa... sebenarnya tak sedap pun!
termasin..

geram tul!!


tapi masin - masin pun habis gak
alhamdulilah.
 
:)





16 October 2012

Interpretasi Rabak ~ lawak tahap gaban!


assalammualaikum..

Minggu lepas saya terbuka cerita interpretasi rabak. Sangat lawak!! Selalunya saya tak layan sangat cerita yang tah apa2 gini, tapi yang ni memang lawak. Saya sarankan siapa yang tengah emo @ ada masalah tu, layan cerita ni. lawak sangat2..

Cerita ni dalam astro warna, 132.. Drama dari luar tapi dialih suara oleh pelawak2 kita. ayat memang bantai arrr..Tapi yang bestnya mulut macam sama je ngan yang depa sebut. Kisah yang saya tengok tu bergaduh pasal ikan masin!! Keras perut saya gelak.



 Nama minah ni ditukar kepada Rokiah. Cun melecun gini nama Rokiah! tu dia tengah baca mentera.


 mentera yang dia baca tu memang buat aku gelak kuat. tapi tak sempat nak snap pic!!

ha..ni minah yang sakit yang dibacakan mentera oleh rokiah. tu separuh daripada mentera. segala mambang ada!!

 kisah perbincangan IKAN MASIN okey!! muka serius gila tapi bincang bab ikan masin. boleh??

Kompromi






assalammualaikum..

Kompromi.

Saya rasa perkataan tu sesuai dengan situasi saya sekarang ni. Sesungguhnya saya tak suka dinding rumah saya dihiaskan dengan kereta-kereta tu. Adooii... dah rasa macam masuk kedai alat mainan dah! Saya rasa sangat tak sesuai bila ruang tamu dihiaskan sebegitu.

Lagi satu yang buat saya tak suka, bila budak-budak nampak, dah tentu-tentu la mengamuk nak mainan tu. Nak salahkan budak-budak pun tak boleh, sebab dah memang lumrah budak-budak memang suka mainan. Hemm..

Cara susunan rak tu pun saya tak bekenan, kami dah berbincang sebelum rak tu dipasang, tapi bila siap, lain pula jadinya!! eeerrrrrr....

Tu tak masuk bab cermin lagi. Saya cakap kat suami, abang..nanti-nanti la kita letak, ayang tak ada idea lagi nak letak mana. Tapi sebab tak sabar sangat nak lekatkan, itu la jadinya..

Redha aje la..

Saya kena @ harus @ terpaksa kompromi dengan beberapa situasi. Ada perkara yang dia kena ikut saya, ada perkara yang saya kena ikut dia! So, itu dikira adil la kot..

So..bila mata rasa tak damai bila tengok kereta tu, saya terus tengok bunga saya yang mendamaikan tu. Secara automatiknya hati akan berbunga. Habis!! Selesai masalah.

Dan.. Sesungguhnya itulah yang dinamakan perkongsian hidup.

:)

limited edition katanya! kena simpan dengan kotak baru lengkap ye!!

hemm...


15 October 2012

my Birthday




assalammualaikum..

kemarin 14.10.2012 kan??


birthday saya tu. so, secara rasminya umur saya 28 tahun. 
alhamdulilah..


tahun ni takde hadian. 

tapi saya tak kisah sangat, sebab duit banyak habis kat rumah, so saya faham. 
masa nak balik rumah dari konvo adik,
kami singgah makan kat kuala sepetang.
makan mee udang!!

tengah makan tu dia cakap,
'ayang, ni kira belanja birthday tau! besok abang kerja, takleh cuti'
eerrrr....
geram!!

tak romantik langsung!





Konvo Adik


assalammualaikum..

13.10.2012 baru ni adik bongsu saya konvo. kat hospital tambun. orang lain konvo kat universiti, tapi dia konvo kat hospital.. muahahahahaa.. Belajar kat hospital, kerja kat hospital, konvo pun kat hospital.. 

Harusla kan, dah nama pun fisio.

Yang bestnya, diaorang ni semua dah kerja, dah dapat gaji dan dah dapat bonus!! untung kot!! 

Lagi satu, untung jadi bongsu ni, sebab kakak2 dah ada pengalaman bab2 bunga ni. dulu masa kami konvo dapat bunga kemetot je sebab ibu dan ayah pun takde pengalaman lagi, 
so bila sampai kat bongsu ni, 
dapat bunga besar siap ada beruang  tengah senyum pakai topi yang sangat cute!! 

apapun, alhamdulilah.. gambar kat dinding rumah ayah dan ibu dah lengkap!

:)
 
pelengkap gambar kat dinding.


dengan ayah :)


yang penting mata tengok camera ye..

tengok muka afdlin!! ada je!

senyummm..

senyummmmmm..

ni pun senyum gak...hahahha..

ini dudak banyak je masalah dia..
ngan bakal tunang dia! ngada kan, saya dulu takde pun!!  
ala..ayat tak senyum..


cak!!

ramai... tahniah!





walaupun ramai, tapi teratur.



muka lapaq!!



abang raksasa!!!



sup ekor.. comel!



ni gambar kat studio yang kami ambil dengan camera sendiri.. :)









:)