hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

20 September 2012

kawen 2!

assalammualaikum.

kemarin, isu hangat kat office 'kenapa perempuan tak bagi suami kawen 2?'

soalan bikin panas okey!

hujah kaum adam memang hebat!

'awat orang perempuan ni tak mau payung emas ke?'
 'ala, kalau nikah pun, masam muka sat ja, seminggu dua baik balik la'
'tu yang orang lelaki dok buat dosa tu, dah bini tak bagi menikah lagi, kalau bagi nikah kan senang'
'kami ni ikut sunah, bedosa OOO tak bagi kami ikut sunah'

alahai lelaki, ceteknya fikiran! ni ke pendidik umat-umat akhir zaman? eemmm..mungkin depa saja2 je nak bagi hangat, tapi bukankah percakapan melambangkan keperibadian?

secara peribadinya saya pastinya tak sanggup nak hidup bermadu. aduhhhh..luruh jantung tau! darah tinggal 1 sudu kalau benda tu jadi. semoga saya tidak akan melalui kehidupan begitu ye.

tapi saya betul2 dan sangat2 kagum dengan wanita yang hidup harmoni walaupun bermadu. tenang @ tak hati mereka, hanya mereka dan allah yang tahu. bahagia @ tak kehidupan mereka, hanya mereka dan allah yang tahu.

kadang2 saya 'cuba masuk' dalam kehidupan mereka. alahai..tabahnya mereka! membayangkan kehidupan mereka pun saya dah rasa berat! kuatkan hati mereka ya allah.

pernah saya bertanya kepada lelaki yang kawen 2 ni, 'macam mana nak buat bagi suami tak kawen 2?'
jawabnya mudah 'lelaki ni kalau dia nak, dia buat. kalau isteri tu setia, lawa, jaga makan pakai dengan baik pun, kalau dia nak, dia buat gak.'

ish..ish..ish...

pernah juga bertanya kepada lelaki yang mempunyai 2 isteri.
'kalau boleh kembali ke zaman silam, nak tak kawen 2 lagi?'

jawabnya
'ish..tak mau la. bukan apa, susah bila sakit demam ni. pening. muda2 dulu takpa lagi, bila dah tua2 ni, lagi susah.'

ada yang jawab
'tak kot' pastu dia diam dan wajahnya seolah-olah berfikir.



betul ke wahai lelaki? hemm...


kepada lelaki yang berkeinginan pasang 2,
mampukah kamu membahagikan kasih? mampukah kamu berlaku adil? mampukah kamu menjadi suami terbaik kepada isteri2 kamu? mampukah kamu menyediakan keperluan isteri2 dengan sempurna?

ish..banyak la soalan kat suami2 yang nak pasang 2 ni!!

apapun, 
ingatlah, hati wanita sangat lembut. wanita akan mengasihi suaminya dengan setulus hati. mungkin mudah untuk dimaafkan, tetapi parut yang anda tinggalkan akan kekal disitu. cintai dan kasihi isteri anda,

saya suka kata2 ustaz don masa dia ditemuduga di majlis pernikahannya baru-baru ni, katanya

 'syurga dia(isteri), syurgalah saya'














2 comments:

zuriati zainudin said...

i pernah dgr ceramah Ustaz Haron Din n ustaz ada sebut pasal payung emas.sebenarnya dalam kitab xde pon bab payung emas ni..masyarakat yg menggambarkan semua tu..so lelaki xyah nk konon2 ikut sunnah bagai..Nabi dulu kawen lebih bersebab bkn mcm jantan skrg ikut hati dan perasaan..mampu bkn stakat wang ringgit tapi lbh dri tu.ADIL akan disoal di sana nanti.bukan adil hanya di mulut.ok sori ye komen pjg melampau.i mmg geram klu sbut bab2 ni huhu..

fidayu mohd shobri said...

betul..betul..betul... bab2 ni memang emo kan!!