hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

27 September 2012

rumah pakcik nyan

-sekadar gambar hiasan-
assalammualaikum..

semalam saya dapat sms dari kawan, katanya rumah pakcik nyan kena ribut. teruk. dia nak pakai baju kering pun tak ada. semua basah sebab bumbung semua tercabut. 

alahai..kesiannya. dah la dia tinggal berdua je. anak dia pula oku. rumah tu pun dia menumpang.

kalau la saya banyak duit, dah tentu2 saya gi baiki rumah dia sekarang juga! semoga ada badan yang bertanggungjawab membantu dia. takpun bawa dia gi duduk rumah kebajikan ke. tapi tolong jangan pisahkan dia dengan anak lelaki dia. abang tu nampak je normal, tapi minda dia macam kanak2. walaupun dah berusia 40an. dia tak makan nasi, makan 'cucoq' yang pakcik nyan buat je. dah la dia manja ngan ayah dia.

ya allah, besarnya dugaan yang kau berikan kepadanya.

 semoga semua urusan akan dipermudahkan. 

kita sama2 doa bagi semuanya pulih seperti sediakala ye.. doa anda sangat saya hargai.. terima kasih..




-petang ni baru saya nak gi rumah pakcik nyan-


26 September 2012

dia selalu merungut.

assalammualaikum..

seseorang ada bertakat kat saya ' ayu takpa la, kawen2 gaji lebat dah. kami ni makan pun tak cukup.'

dia sambung lagi ' ada rumah takpa la.. tak payah bayar sewa, bayaq elektrik dengan ayaq je. macam kami ni susah'

dan sambung lagi 'kami nak duduk sendiri tak mampu, anak lagi, bila demam ubat ja dah berapa dah, ubat mahal tau.'



dia ada isteri. dia ada anak. dia ada kereta. dia ada motosikal. rumah dia tengah buat, belum siap. memang la bukan rumah yang besar, yang penting ada!!

hey!
hey!!
hey!!!

apa lagi yang awak nak dalam hidup? awak nak tau suami saya naik basikal je dulu!! bersyukur boleh tak?? kalau anak tu awak anggap menyusahkan, meh bagi kat saya!! so lepas ni takde la nak merungut-rungut lagi. selesai masalah awak!!

bila kat depan saya ada manusia yang tak bersyukur macam ni, saya rasa nak marah! merungut, merungut, merungut, merungut dan merungut!!!

hidup la mengikut kemampuan!

saya tengok hp dia lagi canggih dari nokia C3 saya yang dari warna putih tapi dah tukaq jadi koko ni. lagi mau merungut ke???

cuba buka mata hati dan bersyukur.
bila awak bersyukur, saya yakin awak akan lebih bahagia.
lebih bahagia dari saya,
 kerana...
sebenarnya awak lebih dari saya!







25 September 2012

ini mengada-ngada!!


assalammualaikum...

kemarin, balik je dari rumah, bila masuk dapur nak masak, saya nampak yang kat sebelah ni. mengada-ngada sangat okey!


sesuka hati order. mat salleh sangat suami saya ni!! lidah keju u!!


dia ingat isteri dia ni chef ? masak sambal pun kekadang masam kekadang pedas berdengung!



apapun saya masih ingat ayat suami yang menyentuh jiwa dan raga 'ayang, abang dah boleh terima kenyataan yang ayang tak pandai buat sambal belacan. takpa lah'.

:)




24 September 2012

OOooo..maki ye! saya fire baru tau!!

assalammualaikum..

tadi ada panggilan, so saya pun angkat.

pemanggil : apa ni! awat yg bagi @#$$#$^&*(((*&^^&*())!%$#@!~!@!@+__)(&^%$!@*()_

saya: en nak buat aduan ke? boleh saya tau nama cik?

pemanggil: tu tak penting!! &**(*&&*^^^^%#!@#$+_+_(**&&^&^%$#^)_0(**)
 tau tak tak bagus buat macam tu!! 
&*(&^$#!#@@~@!!~*//-++89%&^%@%(&*%$3_!!!!

saya: apa yang en buat ni lagi tak bagus. bagi  maklumat kat saya.----(saya tak sempat nk habiskan ayat dia dah potong)

pemanggil: ~@!#!$@%#^$&&... tut...tut..tut...


aik, patutnya saya yang letak telefon, ni dia yang letak. takpun kredit dia habis.. kuikuikuikui...

tu la..kalau cakap elok2 kan saya boleh bertindak. ni maki2, marah2, maklumat tak bagi.  camne saya nak bertindak. en. kita ni hidup bertamadun. jangan buat perangai macam ni. lagipun saya tak ada kuasa nujum pak belalang yang boleh tilik tempat aduan tu melalui mangkuk berisi air. kuasa naruto yang boleh buat pembahagi bayang pun saya tak ada. apatah lagi kuasa ultraman api yang macam anak buah saya ada tu, saya belum menuntut tau! 

apapun, semoga en tak kena sakit jantung.
:)

otomannnnnn apiiiiiiiiiiii ~~ gaya azhad!

20 September 2012

kawen 2!

assalammualaikum.

kemarin, isu hangat kat office 'kenapa perempuan tak bagi suami kawen 2?'

soalan bikin panas okey!

hujah kaum adam memang hebat!

'awat orang perempuan ni tak mau payung emas ke?'
 'ala, kalau nikah pun, masam muka sat ja, seminggu dua baik balik la'
'tu yang orang lelaki dok buat dosa tu, dah bini tak bagi menikah lagi, kalau bagi nikah kan senang'
'kami ni ikut sunah, bedosa OOO tak bagi kami ikut sunah'

alahai lelaki, ceteknya fikiran! ni ke pendidik umat-umat akhir zaman? eemmm..mungkin depa saja2 je nak bagi hangat, tapi bukankah percakapan melambangkan keperibadian?

secara peribadinya saya pastinya tak sanggup nak hidup bermadu. aduhhhh..luruh jantung tau! darah tinggal 1 sudu kalau benda tu jadi. semoga saya tidak akan melalui kehidupan begitu ye.

tapi saya betul2 dan sangat2 kagum dengan wanita yang hidup harmoni walaupun bermadu. tenang @ tak hati mereka, hanya mereka dan allah yang tahu. bahagia @ tak kehidupan mereka, hanya mereka dan allah yang tahu.

kadang2 saya 'cuba masuk' dalam kehidupan mereka. alahai..tabahnya mereka! membayangkan kehidupan mereka pun saya dah rasa berat! kuatkan hati mereka ya allah.

pernah saya bertanya kepada lelaki yang kawen 2 ni, 'macam mana nak buat bagi suami tak kawen 2?'
jawabnya mudah 'lelaki ni kalau dia nak, dia buat. kalau isteri tu setia, lawa, jaga makan pakai dengan baik pun, kalau dia nak, dia buat gak.'

ish..ish..ish...

pernah juga bertanya kepada lelaki yang mempunyai 2 isteri.
'kalau boleh kembali ke zaman silam, nak tak kawen 2 lagi?'

jawabnya
'ish..tak mau la. bukan apa, susah bila sakit demam ni. pening. muda2 dulu takpa lagi, bila dah tua2 ni, lagi susah.'

ada yang jawab
'tak kot' pastu dia diam dan wajahnya seolah-olah berfikir.



betul ke wahai lelaki? hemm...


kepada lelaki yang berkeinginan pasang 2,
mampukah kamu membahagikan kasih? mampukah kamu berlaku adil? mampukah kamu menjadi suami terbaik kepada isteri2 kamu? mampukah kamu menyediakan keperluan isteri2 dengan sempurna?

ish..banyak la soalan kat suami2 yang nak pasang 2 ni!!

apapun, 
ingatlah, hati wanita sangat lembut. wanita akan mengasihi suaminya dengan setulus hati. mungkin mudah untuk dimaafkan, tetapi parut yang anda tinggalkan akan kekal disitu. cintai dan kasihi isteri anda,

saya suka kata2 ustaz don masa dia ditemuduga di majlis pernikahannya baru-baru ni, katanya

 'syurga dia(isteri), syurgalah saya'














19 September 2012

tolong buka ikea kat perlis!


assalammualaikum..

alangkah indahnya kalau ikea ada kat perlis..
: p










potluck


assalammualaikum
hari ni kami buat potluck! best!! menu bayak, ada pulut kuning ngan ayam kampung, ulam2 yang best, kerabu kaki ayam, sambal belacan, budu, sayur, udang, pekasam, sambal teloq, sambal ayam dan lain2.  

saya goreng ikan rohu! ikan yang suami dapat masa gi memancing.
saya bangun awal tau! semata-mata nak goreng ikan tu.
:)







gambar2 ni sebahagian je, tak sempat nak bergambar la..
saya sibuk makan ye
;)

18 September 2012

rumah pusaka

assalammualaikum..

semalam saya terjaga kul 3 pagi. panas & nyamuk asyik menari2 riang kat kaki. kipas usang saya macam merajuk je.. angin sepoi2 bahasa je walaupun dah tekan no.3. rindunya kat aircond. dulu boleh je tidoq walaupun tak ada aircond!! kenapa ye? mungkinkah faktor mengada-ngada @ lupa daratan?? hehehee..saya rasa sebab dah terbiasa! 

hari ni, balik je kerja, astro dah takde. sunyi.. radio dah lama bawa ke rumah sana. tinggal internet je. 

semua tu tanda2 saya dah semakin hampir nak pindah. 

serius saya rasa sayu dan sayang nak tinggalkan rumah pusaka ni, rumah dimana tok menghembuskan nafas terakhir, rumah dimana chaq dikafankan, rumah dimana ayah dibesarkan, rumah dimana kami dijaga oleh tok semasa demam campak, rumah yang menjadi syurga zaman kanak2 saya!


tak pindah lagi dah rindu! camne ni..













insyallah hujung minggu ni saya akan berpindah. 
semoga rumah baru saya seindah rumah pusaka ini. 


seindah biasa.
:) 





17 September 2012

berita kepada kawan ~ ebiet g ade



siapakah?



assalammualaikum..

mungkinkah ini penulis buku bersyukur saat diuji?? 

jika ya, ianya suatu yang sangat menarik.
jika bukan, ianya juga suatu yang sangat menarik.

saya belum pernah ke sana, 
tetapi sekurang-kurangnya penulisan saya terpapar di skrin laptop @ pc @ apa2 je 
yang digunakan di  makkah.

doakan saya dapat kesana suatu hari nanti. 

:)




15 September 2012

saya maksudkannya..



berjemaah di porch


assalammualaikum..

masa rumah terbuka mak menakan suami beberapa minggu lepas, kami berjemaah kat luar. kat porch rumah. best! rasanya ni la 1st time saya berjemaah kat porch rumah. kami diimamkan oleh ibrahim, suami kepada sepupu suami. rasanya dia sebaya saya,takpun lebih muda. bacaannya lancar, taklah semerdu imam masjid, tapi cukup jelas dan sesungguhnya saya kagum! 
dia 'budak bandar' yang dididik dengan sangat baik. 

jarang 'budak bandar' boleh menjadi imam. 
hemmm..kagum! 
so, kepada 'budak kampung', tak malu ke dengan budak bandar? 
dah la dalam hal dunia 'budak bandar' menang, 
takan hal akhirat pun korang nak kalah??

fikir fikirkan ye..



:) 

14 September 2012

bersyukur saat diuji


assalammualaikum..

saya baru selesai membaca buku bersyukur saat diuji. saya ambil masa yang lama untuk menghabiskan buku ini. secara peribadinya, buku ni sangat berat untuk saya. buku ini sarat dengan ilmu yang sangat berat untuk saya 'pikul'. selesai membaca 1 bab, saya akan berhenti. berhenti untuk mendalami setiap ayat di dalamnya. saya fikir, mungkin inilah bezanya fikiran pemilik phd dan diploma. bahasanya sangat 'tinggi', senang untuk dibaca, sukar untuk dimengertikan. lagipun saya ni memang slow sikit. :)

buku ini tepu dengan nasihat, teladan, nilai2 yang perlu ada bagi umat islam dan yang paling menarik, buku ini sangat rapat dengan saya. banyak ayat2 di dalamnya 'terkena batang hidung' saya. :) benar! 

buku ini mengingatkan saya tentang dosa, pahala, neraka, syurga dan mati. 





bab yang paling saya suka ialah ujian isteri.

 'suami itu adalah anugerah allah untuk kita mendekati diri kepadaNya. kita dan suami tidak mempunyai hubungan yang mutlak. nanti bila kita menghadapNya, kita akan pergi berseorangan tanpa suami.'

oh! kata-kata ini sangat terkesan untuk saya. 



bacalah buku ni, mudah mudahan ianya akan mendatangkan kebaikan, insyallah..






**tq puan munirah sebab pinjamkan saya buku ni :)

rindu afdlin & azhad


 assalammualaikum..

rindunya kat anak-anak buah si afdlin & azhad ni. tapi bila jumpa geram sangat!
 banyak 'akai' 2 beradik ni. 
bukannya nak manja ngan makteh.
 azhad asyik 'amau! amau!' je bila ngan makteh.
 afdlin lagi la, siap cakap lagi ' abang takmau geng ngan makteh, abang geng ngan makcik yin!'
bikin panassss betul..

lagi geram bila cakap fon ngan afdlin, kita ni panjang je cerita, tiba2 dia boleh cakap
 'ape? ape? abang tak faham la!' 
ishhhhhhhhh.....macam nak nangis air mata darah makteh ni!! 
geram!!

tengok senyuman bila ngan pakcik yon!
ni pun ngan pakcik yon!



muka cuka!



ni muka nakal, ishh..gigi xde!

 
ni muka masalah,ada je benda yang tak kena.
tengok!! tengok!! buka bahagia bila ngan pakcik yon!! ngan makteh xde pun nak lentok2 camni!!! ggeerrrrr...

geram2 pun tetap rindu.
;)

13 September 2012

bertayammum & solat ditepi jalan

assalammualaikum..

saya selalu diperlihatkan olehNya dengan perkara2 yang terkesan dihati. salah satunya semasa dalam perjalanan ke cameron baru2 ni, tengah2 jalan jem tu, saya ternampak ada 1 keluarga yang sedang bertayammum dan solat berjemaah ditepi jalan! pemandangan yang sangat janggal di bumi malaysia!

kagum!

sayu!

terpegun!

 terkedu!

ada rupanya insan yang kental imannya. hebatnya mereka! luka sebab terlihat anak melayu islam memakai baju yang tak sepatutnya -entry lepas- terubat!

indahnya pemandangan ini. nyamannya apa yang dipamirkan kepada saya! semoga akan ada lebih ramai umat akhir zaman yang kukuh imannya. jika diberikan rezeki anak, doakan saya mampu mendidik khalifah kecil itu sebaik baiknya. saya benar-benar jatuh cinta dengan pemandangan itu. cinta pandang pertama!

semoga mereka bahagia dunia akhirat. ya allah, kukuhkan imanku sepertimana mereka. contoh yang sangat tepat. mereka ialah model tak berbayar yang sangat 'mahal' penangannya!

terima kasih kerana berada di situ :)




CV

assalammualaikum..

semalam masa saya kemas2 tu, saya jumpa cv lama saya yang bercopy2 tu. kisahnya, saya dah putus asa nak minta kerja, letih tau asyik update cv je tapi kerja tak dapat2. asyik update kat umoq pulak tu!!!  tension! sampai 1 tahap, saya dah takmau minta kerja, takmau isi borang, takmau update dalam spa dan takmau buat apa-apa. saya kata kat suami, nak jadi petani. nak usahakan ladang. nak sewa tanah dan bercucuk tanam! suami langsung tak sokong. dia meragui kemampuan saya! semalam banyak gak nota2 pasal pertanian yang saya buang. kenangan semua tu! impian nak jadi jutawan petani. -paklah la ni yang menghasut akal fikiran saya..hehehe - :) saya pernah tanam pokok jarak tau. pokok yang dikatakan untuk buat minyak tu. tau?? kalau tak tau google la sendiri yek! dan hasilnya 5kg berat badan saya kurang semata-mata siram pokok jarak tu! tu aje la hasilnya, pokok tu last2 ayah tebang. tak menjadi usaha saya tu. takde rezeki. 

berbalik cerita pasal cv tu, saya bukannya rajin sangat nak buat cv, tapi disuatu hari yang hening, saya 'buat geram'. saya buat 5 salinan cv siap binding. kiranya kalau nak guna nanti, cabut je. tak payah ubah-ubah dah. kononnya nak pos cv tu kat Unimap, kat Uitm, jkr, kat mana2 aje la! tapi, 1 pun saya tak pos.simpan je.. kesudahannya saya buang semalam.. heeeemm.. <jangan ikut perangai saya ni>

saya bertuah sebenarnya, saya ada kawan-kawan yang belajar bab2 HR ni. so, cv saya dipantau 100% oleh kawan saya, sampaikan pernah sekali tu saya lekat gambar tersenget sikit. betul-betul sikitttttttt. sekali pandang memang tak nampak, tapi dia suruh saya buat semula! yang tak smart jangan hantar! itu melambangkan identiti diri kita, so, gambarkan diri kita sebaiknya.. heeeeeemmmmmmmmmmmmmmm...saya pun ikut aje la.. 

so, kepada adik-adik yang terbaca, kalau nak buat cv, buat yang terbaik. lambangkan keperibadian anda sebaiknya. pastikan cv kemas, bersih dan yang penting jangan ada salah ejaan! 1 lagi, rujukan tu jangan la letak kawan-kawan, letak la orang yang berkaitan. paling senang letak pensyarah masa belajar dulu. bukannya apa, saya pernah jumpa satu cv ni yang letak kawan dia yang bekerja sebagai pelayan di pizza. aduh..sangat tak bijak. 

nampakkan cv kita koprat. tapi ingat, ikut kelayakan. penemuduga boleh tahu kita copy dari orang atau buat sendiri tau. so hati2.
 
saya pun tak pandai sangat, sekadar berkongsi..

Kerja lama

Semalam saya mengemas rak buku. Nama je rak buku, tapi macam2 ada. Semua jenis surat, dokumen, fail saya letak kat situ. Masa saya selak satu-satu surat tu, ternampak surat tawaran kerja kat tempat lama. Surat tahun 2007,2008,2009 dan 20010. Surat sambungan kontrak. Dengan surat2 tu la saya dapat beli rumah. Bukti mengatakan saya dah lama bekerja. J alhamdulilah.. sayang  nak  buang, tapi kalau simpan pun nak buat apa kan. So saya lepaskan surat-surat tu. Buang surat tak bermakna saya lupa! Banyak sangat yang saya belajar kat tempat lama.
Nak cerita sikit la pasal pejabat lama.
Ok,
Pejabat lama saya Pejabat Pembangunan Negeri Perlis,  Unit Penyelarasan dan Perlaksanaan,(ICU) Jabatan Perdana Menteri! 
Lepas beberapa bulan  kerja, saya kena gi HQ, pi ngan bos, so takde la takut sangat. Bos kan ada, saya follow  je! Teruja!!!!!! Dalam hati ni ‘bestnya..walaupun pejabat pak lah tak tau kat mana, dapat masuk hujung-hujung bangunan pun kira ok!’ hehehehe… 
lenguh gak kaki nak sampai ke dewan. Tapi tetap senyum.. 1st time kau! 


Saya sempat gi HQ beberapa kali je. Seingat saya, 3 kali dengan bos, 3 kali sorang diri dan 1 kali gi jamuan hari raya. Tu je.  J Tapi bagi budak kampung macam saya ni, tu pun dah membahagiakan! Pengalaman yang best walaupun hati dup dap dup dap nak masuk meeting!
Masa kerja sana jugak mengajar saya berdikari, kena gi meeting sorang-sorang. Takut dan cuak! Tapi nasib baik adik saya ada kat banting. Kuasa vito sebagai kakak digunakan sepenuhnya!
‘yon, ambil  ateh, jangan lamabat!’
‘yon, hantaq ateh pi pejabat besok’
Hehehe..
Tapi mula-mula je dia layan, pastu kena gi sendiri. Dia ada kerja. So, teksi jadi peneman. Kat perlis mana ada naik teksi.. tapi layan gak la naik teksi. Pakcik tu pun ramah je.
Al-kisahnya, saya anggap saya bertuah, dapat kerja kat situ, dapat jumpa ramai orang dan yang paling penting dapat masuk  bangunan JPM!
Nanti dah ada anak cucu, nak kena cerita ni..
‘cu..tok dulu dah masuk dah bangunan tu, cu belajar rajin-rajin ye, mana tau boleh jadi PM, boleh tok masuk pejabat tu lagi, nak tumpang duduk atas  kerusi je, nak rasa empuk ke tak kerusi tu’ JJ 

10 September 2012

Pindah-20%



assalammualaikum..
saya sedang berpindah. angkat sikit2, apa yang terdaya. saya tengah keciwi dengan kabinet ni :))
saya rasa kabinet saya yang paling simple & kemetot.
hehe..mengikut kemampuan.
nanti-nanti kalau ada rezeki boleh la tambah.
doa ye bagi rezeki saya dan suami murah, boleh buat kabinet gantung-gantung tu.

apapun, saya dah bagitau suami,
ada kabinet bukanlah jaminan untuk saya rajin masak
:D

06 September 2012

dulu-dulu..

assalammualaikum..

semalam saya tengok cerita keluarga iskandar. saya & suami memang suka sangat cerita tu. lain dari yang lain.

semalam cerita pasal mak yang risau tentang masa depan anak. bila mak ngan ayah dia tanya nanti besar nak jadi apa, budak tu jawab 'entah'. pastu bila mak dia tanya, kerja apa yang dia suka tengok orang dewasa buat, dia jawab pak guard!

kikikikiki..... sawan mak ngan ayah dia!!

hehehehheeee... saya gelak besar sebab terus teringat pasal adik saya yang cita-cita dia nak jadi driver lori sampah! ha! terbeliak mata ibu dengaq dia cakap macam tu dulu....hehehehe..

cita-cita zaman budak-budak memang tah apa-apa!

nama pun budak-budak kan..

tapi budak-budak sekarang ni cita-cita dasyat! nak jadi pilot sebab selalu main PSII, nak jadi angkasawan sebab mak bapak selalu bawa gi petrosains, nak jadi pelumba kereta profasional sebab selalu tengok F1..

zaman kami dulu mana ada. yang paling gempak pun bunyi lori sampah yang lalu depan rumah! tu yang cita-cita nak bawa lori sampah tu!!  :D

budak-budak sekarang untung.. semua dah canggih manggih dah.. tapi ada gak ruginya, korang mana ada main ziropoint dah! best ooooo main ziropoint! takat tinggi paras kepala tu takde hal!! sekali lompat je.. :) tu tak cita bab batu 7 lagi tu..atau nama yang lebih glamour batu seremban! sekali zaaaaap je tau!

apapun zaman kita, terimalah hakikat zaman kanak-kanak memang best.




  saya ada banyak koleksi pemadam wangi tau!

                                                                              :)









05 September 2012

cita-cita tak kesampaian

 assalammualaikum..

setiap kali saya rasa malas kerja..saya akan membayangkan cita-cita tak kesampaian saya! cita-cita yang saya nak, sangat kecil. saya nak buka kedai kecil yang comel. nak berniaga. jual sarapan. saya nak buka kedai kopi. macam dulu-dulu punya kedai. kopi, roti dan telur separuh masak. saya tak nak macam kopitiam sekarang ni. yang tu dah dimodenkan. tak best.

kopi kat kedai saya nk guna kopi kampung yang buat sendiri tu. haaa...yang pekat tu.. sedapnya! keaslian terjamin :D

roti pulak dengan kaya buatan sendiri. wahh..bestnya..

kat kedai, nak buka lagu-lagu lama je.. lagu yang boleh tenagkan fikiran.. meja dan kerusi pun nak yang jenis lama. macam kedai zaman saya kecil dulu. yang ada corak celoreng tu. ada warna kuning tanah.

kedai saya buka seawal 7 pagi dan tutup 11 pagi.. berniga waktu puncak je.

bestnya kalau dapat buka kedai camtu.

berangan memang best!


memandangkan zaman dah berubah, dapat buka kedai macam gambar sebelah ni pun okey je..

bawah pokok, ada 5 meja makan. nampak je macam takde orang makan, tapi hakikatnya ramai yang bungkus dan kalau waktu puncak, siapa lambat makan berdiri. :)

amboi...berangan mengikut selera memang terbuai!

tapi mesti ramai yang cakap, tu je impian awak? tak bestnya! kecilnya! orang kalau nak berangan, cipla la cerita yang lebih menarik, jadi jutawan ke, buka kedai gedabak besaq ke.. ni nak buka kedai kecil, jual sarapan pulak tu! tak menarik langsung! camne nak pakai kereta besaq kalau kedai 5 meja je?



kalau pakai kereta besaq tapi hati tak tenang pun buatpe kan?

kalau rumah besaq tapi tidur tak lena pun buatpe kan?

kalau tv 50" tapi masa nak tengok pun takde, buatpe kan?

bagi saya sederhana ialah cara terbaik untuk hidup. tak bermakna kaya tak best ye.. kalau kaya tapi bahagian, itu kebahagiaan dunia yang tak ternilai harganya.

:) saya suka kehidupan yang tenang dan simple. sebab tu saya kerja kat perlis yang permai lagi mempersona ni. so, cita-cita saya selari la dengan jiwa saya.

ecewah...

tapi mana la tau, kot-kot nanti-nanti saya diberikan rezeki dan ilham untuk buka kedai kopi seperti yang diidamkan! rezeki allah mana la kita tau kan..


doa ye, semoga saya dimurahkan rezeki :)



04 September 2012

kakak, senyum la..

assalammualaikum..

kemarin ada seseorang msg saya time rehat, dia minta tolong saya semak permohonan yang dia buat.(dia buat banyak simbol smile dlm msg tu)  saya langsung tak kenal. mana dia dapat no hp saya pun saya tak tahu. saya balas msg dan maklumkan saya akan serahkan permohonan dia kepada bahagian yang berkenaan.

habis je rehat, saya serahkan permohonan dia kepada bahagian yang berkenaan. lepas 5 minit bahagian berkenaan maklumkan kepada saya apa yang perlu saya maklumkan kepadanya. saya call dan maklumkan kepada dia. dia menjawab dengan nada sangat sopan. ramah sekali, kami bercakap macam kami kenal lama!

lebih kurang 15 minit kemudia, saya dapat msg lagi. katanya dia ada di kaunter. dalam hati
--alahai, kakak.. bagitau je kat kaunter tu, anda akan dilayan sebaiknya, tak payah kenal orang dalam untuk mendapat layanan 5 bintang. kami kat sini sentiasa bagi layanan 5 bintang kepada semua pelanggan tau!--

saya pun maklumkan kat bahagian berkenaan.

5 minit kemudian, ada orang nak jumpa saya di kaunter. ( bukan kakak yang msg saya tu )

saya pergi ke kaunter dan melihat kakak tu, saya tak tegur sebab saja nak tengok riaksi dia, lagipun dia tak kenal saya.

mukanya sangat sombong!

sambil saya berurusan dengan pelanggan, saya pandang kakak tu, ingatkan nak tegur dia, tapi dia langsung tak pandang saya walaupun saya duduk berdepan dengan dia.

wajahnya masam.

dengan kawan saya yang melayan pun dia tak senyum.

takpelah..


dalam 10 minit, dia msg saya lagi. dia ucap terima kasih sambil buat simbol smile :) :)

saya rasa dia cuma senyum dalam msg!






tengok adik-adik ni, senyum je..

sambutan hari raya ~ tempat kerja


assalammualaikum..
baru - baru ni kami ada sambutan hari raya..
ssoooo..
kami pun beraya le..




yang ada hp canggih je boleh join!





jemput makan, masak sendiri tau!
















03 September 2012