hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

31 August 2012

tiada akhirnya ~ 2


pagi tadi saya suruh suami pi kedai.


abang, apa kata kita buat macam orang dulu-dulu, suami beli je apa pun, isteri masak. macam tok dengan chaq dulu-dulu.











ish!! apa tak reti jenis tu! ni nak beli apa ni?!






yang tu pun tak tau!apa la.. beli santan ngan sawi, ikan ada dah. nak buat gulai. 











balik je dari kedai..

ni ada daging, buat daging masak merah!






laa..mana tau. pi buka tenet, cari resepi.












macam tau-tau je.. sat!






5 minit kemudian...

ha..buat resepi ni, daging masak merah ala thai..







15 minit kemudian..

 kesian isteri abang, hari cuti kena masak..(sambil buat buka gediks + sakit hati)










amboih!!! benti masak baru tau!







suami saya memang selalu je perli saya! saya bukan tak suka masak, suka..tapi selera kami tak sama! apa yang saya suka dia xsuka. kalau masak pun dia makan sikit je! makanan yang dia suka pulak saya xsuka. bila saya masak, saya pulak makan sikit! lagipun 2 orang je nak makan.. 

:)


29 August 2012

suka! suka!


assalammualaikum..

suka  suka!!
damainya bila tengok kehijauan tu..
rasa macam nak borong semua!!
:)








28 August 2012

murtad

assalammualaikum..

sebenarnya rasa berat nak cerita kat sini, tapi rasa macam tak boleh tak cerita.

masa saya berjalan-jalan minggu lepas, masa tu dah lewat, kul1 pagi. saya, suami & adik ipar pergi makan kat satu kedai yg nampak meriah. kedai kecil tp penuh. alhamdulilah..ada 1 meja kosong. siap order, saya terpandang lelaki melayu di meja berdekatan. berbadan besar, berambut panjang dan berbaju hitam. 3 orang semuanya. usia dalam linkungan 30-40an.

saya baca tulisan di belakang baju salah seorang daripada mereka. barisan atas langsung saya tak faham, tapi  barisan bawah tertulis besar dan jelas hallelujah  .

tersentap gak! tapi saya tak puas hati, takan la melayu nak pkai baju gitu kan!

tiba-tiba datang 2 oarang kawan diaorang, seorang lelaki melayu dan seorang perempuan siap bertudung. dan lelaki tersebut memakai baju hitam bergambar salib depan dan belakang.

menyirap darah!

subahanallah!!

selama ni saya baca buku & dengar cerita je pasal murtad, tapi kali ni saya tengok dengan mata saya sendiri. saya betul-betul rasa tak senang duduk. terus ajak suami balik!!

ya ALLAH, peliharalah umat ISLAM dari terus meninggalkan ajaranmu.
berilah agama ISLAM kemenangan.
peliharalah umat-umat akhir zaman ini..

saya takut melihat semua itu.
semoga ALLAH memelihara kita semua.



capit

assalammualaikum..

hari ni kaki saya sakit.. sampai jalan pun capit. sebelum ni memang ada sakit, tapi tak la sampai jalan pun susah, sengal-sengal je.. risau punya pasal, saya gi hospital. takut la kot-kot-kot-kot gaut. sebab seminggu ni saya makan udang, sotong dan tomato. tomato cherry cameron sangat manis dan fresh okey!! saya makan macam kacang!!

masa kat kaunter, petugas tu tanya:

1. kerja kat mana?
2. tetap?
3. belajar sampai mana?

soalan ke 4 baru dia tanya sakit apa.

heemm.....

saya tahu semua maklumat tu sebagai rekod sekiranya saya ditahan di hospital. tapi tak payah la tanya kat kaunter pendaftaran, rasa macam tak sesuai je.

ini cuma pendapat saya.

mereka yang menggubal @ menentukan dimana soalan itu perlu ditanya adalah lebih pakar.

:)

malas pulak nak taip..okeylah
saya dapat MC hari ni, so saya nak berehat.



















lupa nak bagitau, doc cakap bukan gaut dan bukan sakit sendi @ tulang.
alhamdulilah..

nota:hujan tengah turun dan saya perlu berehat **selimut jangan tak selimut! bagi yang sedang bekerja, selamat bekerja.



27 August 2012

rasain!

assalammualaikum..

hari ni 1st day saya bekerja lepas cuti raya.. mengeliat juga la nak bangun mandi pagi tadi :)

raya tahun ni lain sama sekali. saya berjalan-jalan dihari raya. saja je jalan-jalan naik kereta. saja nak penuhkan jalan raya yang sedia penuh dan sesak! memeriahkan majlis!! ha! majlis sangat!! padan muka kami, 1 jam sangkut kat kelantan, 2 jam sangkut kat cameron!! rasaainnnn!!

masa kat kelantan palng BEST! sangkut time maghrib, dengan belengaih, dah la mandi pagi je, dengan perut lapaq! sangat tak selesa. tapi nasib baik dah jamak. sooo... i buat yoga dalam kereta untuk tahan lapar. :) masa buat yoga tu terbayang kerepek dan kuih kat dapur rumah. awatla yang tak bawak puan fidayu ooiiiiii... sedapnya kalau boleh kunyah-kunyah.

masa nak pi cameron, kami merangkak-rangkak macam sibut. sesak teramat. nasib baik saya dah redy jamak time zohor. perut pun dah dimasukkan nasi semampat mungkin. :) dan perjalanan 10km dalam masa 2jam bukanlah sesuatu yang indah. sekali lagi saya buat yoga untuk ketenangan.. :) kali ni terbayang salad segar. al-maklum le..kami kat  tempat sejuk..so mood pun nak makan yang  fresh le.. :)







salad

assalammualaikum..

saya baru je balik dari cameron highland..
ala..yang tinggi tu!
ala..yang sejuk tu!

kat sana makan salad 1 bekas kecil rm4.90..
tak puas!
dah la sedap!

so untuk membalas dendam,
saya beli 2 pokok salad segar yang saya petik sendiri,
1 pokok rm2 je!
murah tuuu..


balik rumah, buat sendiri.
sedap dan banyak.

alhamdulilah..



nota: suami makan sambil senyum. apa motif dia senyum, saya pun tak tahu,
tapi rasanya dia rasa macam kambing kot, makan sayur je!

birthday ayah mertua


assalammualaikum..

kemarin 26.08.2012 ialah birthday ayah mertua.
kek diadun dan dibakar oleh mak sedara, menantu tak sempat nak bakar kek, 
sebab dah nak pindah,
so barang-barang dah dihabiskan..

~hehehe~








17 August 2012

oh afdlin!

tadi kakcik call

' teh, awak ajaq apa kat afdlin ni?'

' ajaq apa?'

' ni dia tak mau pakai baju. dia kata makteh kata baju mahal tak bagus. baju murah bagus! baju mahal bagi kat orang lain, abang nak pakai baju murah!'

hahahahahahahahhahaahaaaa...

ajaran makteh meresap disanubarinya
 :D

i like..

azhad, tunggu giliran ye, nanti makteh ajaq azhad pulak!

muahahahahhahahahaaaa..


nota: ajaran tu semata-mata sebab dia buat amokan nak beli baju ultramen api.
sehari sebelum tu dia dah buat amokan nak mainan ultramen!
soooooo..makteh kena bijak menguruskan kewangan!

15 August 2012

pergi tak kembali

assalammualaikum..

kemarin, kawan sepejabat saya meninggal. usiannya 35tahun. muda! begitulah ajal, tak kira tua atau muda. bahkan tidak akan terlewat walau sesaat. pemergian dia mengingatkan saya tentang mati. kebetulan @ memang diaturkan oleh ALLAH, tadi semasa datang ke pejabat, radio ikim juga berbicara tentang pergi tak kembali.

ustaz bercerita bagaimana ALLAH memuliakan orang - orang yang beriman. malaikat berbaris dari ubun-ubun hingga ke pintu syurga. dipisahkan roh dan jasad perlahan-lahan. umpama air yang tumpah dari mulut gelas. malaikat akan memeluk roh. digilir - gilir pelukan tersebut.

ya ALLAH, tak mahukah kita menerima pelukan daripada malaikat?
tak sudikah kita menerima pelukan itu

amal saya belum cukup untuk menerima pelukan itu.
doakan saya akan mendapat pelukan malaikat itu.
SAYA INGINKANNYA!

mati itu pasti.
yang hidup akan mati.
penggali kubur pun akan mati!
mati tak kenal siapa.

saya pernah mendengar ustaz berkata:
 ' siapa yang umurnya 50tahun dan dia beriman, maka seluruh alam akan berdoa kepadanya'

ya ALLAH.. SAYA MAHUKANNYA!
doakan kejayaan saya untuk mendapat semua itu.
dan semoga kita semua memperolehinnya.
sama-samlah kita berdoa.

:)





14 August 2012

dialog orang itu & saya

di suatu hari

orang itu     
: aik..tak ada anak pun cuti lama. cuti buat apa?!

saya          
 : laaa...awat? tak ada anak tak boleh raya ke?



di hari yang lain

orang itu    
: ayu buat kuih raya?

saya          
: tak. sambil tunjuk balang2 kuih ditempah yang baru dapat.

orang itu    
: tak ada anak pun tak buat kuih?

saya        
: sepatutnya yang ada anak la buat kuih, anak- anak nak makan. saya nak buat buat apa, sorang je nak makan.beli lagi untung.









kenapa semua benda kena linkkan dengan isu anak?

tapi takpe, saya anggap orang-orang seperti 'orang itu' sebagai debu-debu yang beterbangan.
kadang-kadang debu tu melekat kat cermin kereta.
ala... car wash kan ada!
pi basuh je.
hilang terus debu tu!



ALLAH maha pemurah

assalammualaikum..

 - kak ayu, pakcik tu bertakung air mata bila dapat duit tu, nampak la air mata kat hujung mata dia -

alhamdulilah.. syukur apabila amanat yang diberikan oleh kelurga saya, sampai tepat kepada orang yang memerlukan.  benarlah ISLAM itu adil. dilebihkan habuan seseorang untuk orang lain. penyampaiannya secara halus. tak terus diberikan kepada kita, tapi melalui orang lain. bukankah dengan cara itu kita akan lebih bersyukur?

saya lihat ramai sahabat-sahabat yang meletakkan diri mereka sebagai tidak berduit. atas alasan itu, mereka tidak bersedekah. tak cukup katanya. tak tahukah mereka dengan RM1 yang mereka sedekahkan, ALLAH akan menggantikan dengan RM10? mungkin laluannya sama. tidak secara terus, tetapi secara halus. sedarlah wahai sahabat.

di sini saya bukan nak mendabik dada yang saya selalu bersedekah. bukan juga untuk menunjuk-nunjuk.  tapi saya nak kita sama-sama merasa 'kebahagiaan' bersedekah. perasaan damai dik melihat orang yang menerima tersenyum. perasaan syahdu akan berputik bila mereka melafaskan 'terima kasih'. perasaan syukur akan mekar bila melihat betapa mereka lebih memerlukan. perasaan yang tidak dapat didambarkan. percayalah. bukankah ketenangan itu satu terapi jiwa?

dulu saya juga sentiasa berkira untuk bersedekah.

RM1 tu lepas nak beli air, buat apa nak sedekah?

sayang la duit pecah, simpan tabung lagi untung!

tak ada RM1 tak cukup sejuta tau! simpan! simpan!

itulah saya suatu masa dulu. kedekut! berkira! sangat sayangkan duit! bagi saya duit perlu disimpan, baru beranak pinak!

sebagai manusia biasa, saya leka dengan hasutan syaitan. hingga terlupa ajaran ibu dan ayah. saya leka seketika.

berapa pun usia kita, kita tak pernah terlewat dari berubah kearah kebaikan. berbuat baiklah walau seminit sebelum ajal menjemput. bukankah itu juga dikira semasa sesi penimbangan diSANA?

sahabat, cukuplah berkira-kira. percayalah yang ALLAH maha pemurah.

13 August 2012

durian belanda



Durian Belanda atau Soursop, buah dari pohon Graviola adalah pembunuh semulajadi sel kanser yang ajaib dengan 10 ribu kali lebih kuat dari pada terapi kemo. Tapi kenapa kita tidak tahu?


Kerana salah satu perusahaan dunia telah menutup rahsia penemuan penyelidikan tentang khasiat buah ini sebaik mungkin, mereka ingin agar dana penyelidikan yang dikeluarkan sangat besar, selama bertahun-tahun, ditambah pula keuntungan yang melimpah dengan cara menjadikan pohon Graviola Sintetis sebagai bahan utama ubat rawatan kanser.

Pohonnya rendah, di Brazil dinamai 'Graviola', di Sepanyol 'Guanabana' bahasa Inggeris dipanggil 'Soursop'. Di Indonesia , dikenali sebagai buah Sirsak manakala di Malaysia dipanggil sebagai Durian Belanda. Buahnya agak besar, kulitnya berduri lembut, isi buah berwarna putih, rasanya masam-masam manis , dimakan dengan cara membuka kulitnya atau dibuat jus.

Khasiat dari buah durian belanda ini memberikan kesan anti tumor / kanser yang sangat kuat, dan terbukti secara perubatan menyembuhkan segala jenis kanser. Selain menyembuhkan kanser, buah ini juga berfungsi sebagai anti bakteria, anti fungus , berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing, menurunkan tekanan darah tinggi, kemurungan, stress, dan menormalkan kembali sistem saraf yang kurang baik.

Salah satu contoh betapa pentingnya kewujudan Institut Sains Kesihatan bagi orang-orang Amerika adalah kerana institut ini telah membuka tabir rahsia buah ajaib ini. Fakta yang membingungkankan adalah: Jauh dipedalaman hutan Amazon, tumbuh 'pohon ajaib', yang akan merubah cara berfikir anda, doktor anda, dan dunia mengenai proses penyembuhan kanser dan harapan untuk bertahan hidup.


Hasil penyelidikan membuktikan “pohon ajaib” dan buahnya ini :

i) Menyerang sel kanser secara efektif dan semulajadi, TANPA rasa mual, berat badan turun, rambut gugur, seperti yang terjadi pada terapi kemo.

ii) Melindungi sistem kekebalan tubuh dan mencegah dari jangkitan yang mematikan.
iii) Pesakit merasakan lebih kuat, lebih sihat selama proses perawatan / penyembuhan.

iv) Menambah tenaga dan penampilan fizikal semakin bertambah baik.

Sumber berita sangat mengejutkan ini berasal dari salah satu pengeluar farmasi terbesar di Amerika . Buah Graviola telah diuji lebih dari 20 makmal, sejak tahun 1970-an hingga beberapa tahun berikutnya. Hasil ujikaji dari ekstrak (sari) buah ini adalah :

1. Secara berkesan memilih sasaran dan membunuh sel jahat dari 12 jenis kanser yang berbeza, diantaranya kanser : Usus Besar , Payu Dara , Prostat, Paru-Paru dan Pankreas.

2. Daya kerjanya 10,000 kali lebih kuat dalam memperlambatkan pertumbuhan sel kanser dibandingkan dengan Adriamycin dan Terapi Kemo yang biasa digunakan!

3. Tidak seperti terapi kemo, ekstrak buah ini secara selektif hanya memburu dan membunuh sel-sel jahat dan TIDAK membahayakan atau membunuh sel-sel yang sihat.

Penyelidikan telah dilakukan secara ekstensif pada pohon “ajaib” ini,selama bertahun-tahun tapi kenapa kita tidak tahu langsung mengenai hal ini ? Jawabnya adalah : Begitu mudah kesihatan kita, kehidupan kita, dikendalikan oleh yang memiliki wang dan kekuasaan!

Salah satu perusahaan ubat terbesar di Amerika dengan aset jutaan dollar melakukan penyelidikan luar biasa pada pohon Graviola yang tumbuh dihutan Amazon ini. Ternyata beberapa bahagian dari pohon ini : kulit kayu, akar, daun, isi buah dan bijinya, selama berabad-abad lamanya telah menjadi penawar bagi suku Indian di Amerika Selatan untuk menyembuhkan : sakit jantung, asma, masalah berkaitan hati dan rematik.



Dengan bukti-bukti ilmiah yang minimum, perusahaan yang mengumpulkan dana dan sumber usaha manusia yang sangat besar bagi tujuan melakukan penyelidikan dan berbagai ujian. Hasilnya sangat menakjubkan. Graviola secara ilmiah telah terbukti sebagai agen pembunuh sel kanser yang berkesan !

Tapi… kisah Graviola hampir berakhir disini. Kenapa?

Dibawah undang-undang persekutuan, sumber bahan semulajadi untuk ubat adalah DILARANG dipatentkan.

Perusahaan menghadapi masalah besar dan mereka berusaha sedaya upaya dengan pembiayaan sangat besar untuk membuat klon tiruan dari Graviola ini agar ianya dapat dipatentkan sehingga dana yang dikeluarkan untuk penyelidikan dan ujian dapat dituntut dan bahkan mengaut keuntungan besar. Tapi usaha ini tidak berhasil kerana Graviola tidak berjaya diklon. Perusahaan gigit jari setelah mengeluarkan dana jutaan dolar untuk usaha penyelidikan mereka.

Ketika mimpi untuk mendapatkan keuntungan besar beransur-ansur pudar, kegiatan penyelidikan juga turut berhenti. Lebih parah lagi, perusahaan menutup projek ini dan memutuskan untuk TIDAK menerbitkan hasil penyelidikan ini.

Beruntunglah, ada salah seorang ilmuwan dari kumpulan penyelidik tidak sanggup melihat kekejaman ini terjadi. Dengan mengorbankan kerjayanya, dia menghubungi sebuah perusahaan yang biasa mengumpulkan bahan-bahan bersumberkan semulajadi dari hutan Amazon untuk penghasilan penawar.

Ketika para pakar penyelidik dari Institut Sains Kesihatan mendengar berita keajaiban Graviola, mereka mulai lakukan usaha penyelidikan. Hasilnya sangat mengejutkan. Graviola terbukti sebagai pohon pembunuh sel kanser yang berkesan.
The National Cancer Institute mulakan penyelidikan ilmiah yang pertama pada tahun 1976. Hasilnya membuktikan bahawa daun dan batang kayu Graviola mampu menyerang dan menghancurkan sel-sel jahat kanser. Sayangnya hasil ini hanya untuk keperluan dalaman dan tidak dihebahkan.

Sejak 1976, Graviola telah terbukti sebagai pembunuh sel kanser yang luar biasa pada ujikaji yang dilakukan oleh 20 makmal bebas yang berbeza.

Satu kajian yang dihasilkan oleh the Journal of Natural Products menyatakan bahawa kajian yang dilakukan oleh Catholic University di Korea Selatan, mendakwa bahawa salah satu unsur kimia yang terkandung di dalam Graviola, mampu memilih, membezakan dan membunuh sel kanser usus besar dengan 10,000 kali lebih kuat berbanding dengan Adriamycin dan terapi kemo!

Sebuah kajian di Purdue University pula membuktikan bahwa daun Graviola mampu membunuh sel kanser secara berkesan, terutama sel kanser: Prostat, Pankreas, dan Paru-paru.

Setelah hampir 7 tahun tidak ada berita mengenai Graviola, akhirnya berita keajaiban ini pecah juga, melalui informasi dari Lembaga-lembaga seperti disebutkan terdahulu.

Kisah lengkap tentang Graviola, dimana memperolehnya, dan bagaimana cara memanfaatkannya, dapat dijumpai dalam Beyond Chemotherapy: New Cancer Killers, Safe as Mother’s milk, sebagai bonus istimewa percuma terbitan Health Sciences Institute. Sekarang anda tahu manfaat durian belanda yang luar biasa ini. Rasanya manis-manis masam begitu menyegarkan. Buah yang 100% semulajadi tanpa sebarang kesan sampingan.



 
ALLAH MENJADIKAN SESUATU ITU ADA MANFAATNYA,

 
BERSYUKURLAH..


berbuka puasa ~ anak yatim


Assalammualaikum..

Alhamdulilah saya berkesempatan untuk berbuka puasa dengan anak-anak yatim. ada yang tak ada ibu.. ada yang tak ada ayah.. kesian sangat..


 tabahnnya mereka.. saya kira mereka adalah insan yang sangat kuat..dan  mungkin mereka tidak sedar tentang kekuatan mereka, mungkin mereka rasa mereka banyak kekurangan, mungkin mereka rasa mereka kosong..

saya berdoa semoga suatu hari nanti mereka menyedari yang mereka disayangi oleh ALLAH.. kerana itu mereka diuji sebegitu. ALLAH nak mereka dekat denganNYA..

"YA ALLAH,
semoga mereka akan bahagia untuk selama-lamanya..
kau lebihkan nikmat-nikmat mu kepada mereka.."

saya bertanya 'ada tak orang buat kenduri KFC?'
dijawab ramai-ramai dengan nada bahagia 'ada-ada..tapi lama dah. tahun ni takada lagi'

'kat sini best tak?'

'best-best'

'ada tv?'

'ada, tu (sambil tunjukkan sudut tepi, ada tv 18 inci)'

tv 18 inci untuk 22 orang kanak-kanak.

'waktu solat tak boleh tengok tv'
alahai, langsung xada masalah. tak tahukah mereka diluar sana, kanak-kanak lain dah tak tengok tv sebesar itu. kanak-kanak lain main game pun guna tv 42inci!

itulah kelapangan dan kebahagiaan yang ALLAH berikan.










semoga mereka berjaya apabila dewasa kelak.

08 August 2012

Pakai tudung ketinggalan zaman?

assalammualaikum..

tadi saya terbaca:

Tawakkul Karman, wanita Arab pertama serta pemenang termuda (32 tahun) Anugerah Nobel Keamanan. Beliau adalah tokoh wanita dalam Revolusi Yaman. Apabila ditemuramah oleh wartawan mengenai hijab yang beliau pakai seolah-olah tidak menunjukkan tahap intelektual & pendidikan beliau yang tinggi, jawapan yang diberikan:

“Manusia pada zaman purba adalah hampir telanjang, dan apabila intelektual manusia semakin berkembang, manusia mula memakai pakaian.

Apa yang ada pada saya hari ini, dan apa yang saya pakai menunjukkan tahap intelektual serta tamadun tertinggi yang manusia telah capai, ianya tidak ketinggalan zaman.

Sebaliknya, tindakan mengurangkan pakaian yang dipakai itulah ketinggalan zaman kerana ia kembali menuju ke zaman purba.”


~subhanallah

Original Tawakkul Karman Quote:

“Man in early times was almost naked, and as his intellect evolved he started wearing clothes. What I am today and what I’m wearing represents the highest level of thought and civilization that man has achieved, and is not regressive. It’s the removal of clothes again that is regressive back to ancient times.”

istiqamah

Assalammualaiku..

saya terbaca :


'Istiqamah adalah satu perkara yang sukar dibuat, tetapi mampu di buat bila hati ikhlas mengerjakan sesuatu amalan dan ibadat berterusan. Moga kita sama2 mencari istiqamah di dalam amal dan sunnah Nabi Muhammad s.a.w, makan tamar setiap hari juga sunnah istiqamah yang senang dilakukan, sebelum tidur berwudu dan membaca 3 Qul serta di sapu dari ubun2, seluruh badan dan akhir ke tapak kaki juga adalah sunnah dan boleh kita istiqamahkan setiap malam sebelum tidur sebagai amalan kita hingga ke akhir hayat, InsyaAllah. Carilah istiqamah di dalam amal kerana istiqamah ini akan menjadi pencen buat kita bila kudrat sudah tiada lagi, kalau kita istiqamah mengerjakan solat 5 waktu di masjid/surau bila kita ditimpa ujian pahala mengerjakan solat jemmah masih berterusan di terima, serta amal2 lain yang kita istiqamah kerjakan setiap hari InsyaAllah.'

ianya peringatan untuk diri sendiri.
:)

mood lagu raya!

assalammualaikum..

saya sedang buat kerja sambil dengar lagu raya yang merdu-merdu ni..
tiba-tiba teringat zaman kanak-kanak kan..

tak ada apa yang paling membahagiakan selain daripada hari raya! nak tidur pun tak boleh oooo!! asyik teringat besok nak raya! tambah-tambah bila baju dah siap iron.. tidur sambil senyum okey :)

dan yang paling best bila ibu kata 'OKEY, DAH TAK PAYAH BANGUN SAHUR, TAPI KENA BANGUN AWAL, NAK SEMBAHYANG RAYA' yeaaaa.... itulah ayat yang ditunggu-tunggu!!

pagi raya ibu kejutkan pun senang je nak bangun. saya dan adik beradik dah diajar untuk solat sunat hari raya. kiranya memang tak ada masalah la untuk bangun pagi, mandi n siap sedia dengan baju raya!

rasa macam nak jadi kanan-kanak je..
itulah nikmat yang ALLAH bagi..

kebahagiaan zaman kanak-kanak ialah keindahan yang takterucap..

:)

07 August 2012

gatal itu pasti :D

assalammualaikum..

baru-baru ni saya berbuka dengan kambing. sangat sedap! saya makan banyak ok. dan akibatnya, naik jerawat 3 biji. 1 kat dahi, 2 kat hidung. sekali gus memancungkan hidungku!! yeah!!

semua jerawat2 tu akan bersentuhan dengan sejadah bila sujud. FUHHH..berdenyut2 ye.. macam dicucuk2 dengan jarum. bagai diuli2 macam doh kuih!!

nak picit xada mata!
nak picit tak masak lagi!
nak picit sakit!

tu baru bab jerawat, tak masuk lagi bab gatal lagi ye.. berkajang la kalau nak cita bab gatal!! mata, telinga, muka, badan.. kira full pakej ye!

apapun, jangan berbuka dengan benda yang kat bawah ni ye.. HARAM. sale la sangat!

03 August 2012

doa untuk mereka..

assalammualaikum..

Ya ALLAH ,
 ampunkan dosa-dosa ku..
ampunkan dosa-dosa insan-insan disekelilingku..
bahagiakan mereka dengan apa yang mereka miliki..
jadikan diri mereka sebaik-baik umatmu..

jauhi mereka dari hasad dengki..
jauhi mereka dari perasaan ketidakpuasan hati..
jauhi mereka dari kecelakaan dunia..

bukakan mata hati mereka..
bukakan mata hati mereka untuk melihat kebaikan daripada setiap apa yang orang lain lakukan..
bukakan mata hati mereka Ya ALLAH..

jadikan mereka sebaik-baik umatmu..
jadikan mereka semulia-mulia umatmu..
jadikan mereka setenang-tenang umatmu..

buangkan sifat-sifat terkutuk mereka..
lontarkan sifat-sifat keji mereka..

tenangkan hati mereka..
puaskan hati mereka dengan sesuatu yang baik..

Ya ALLAH..
hanya padamu aku memohon..
hanya padamu aku berharap..

aku tahu kau maha mendengar.

01 August 2012

tasik pink



assalammualaikum..
ha! tasik warna pink! sangat keperempuanan! lagipun pink kan warna untuk wanita islam.. itulah ciptaan ALLAH. DIA boleh menjadikan sesuatu yang diluar pemikiran logik menjadi sesuatu yang tak mustahil.
subahanallah..

Air tasik di Tasek Retba ini bertukar menjadi pink adalah disebabkan terdapat populasi alga terbesar di sini yang disebut sebagai alga Dunaliella






terus teringat air bandung!