hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

08 June 2012

kebaya??

Assalammualaikum..

Pagi tadi seseorang menghubungi saya, ketika itu saya berada di dalam dewan, mendengar Tazkirah Jumaat. Tajuknya ' Keadaan bangsa arab sebelum kedatangan Islam'. Satu tajuk yang menarik untuk dijadikan pedoman bukan?

Saya kenal no yang sedang memanggil2 tu, saya angkat. Dicorong telefon itu, saya diminta untuk memakai baju kebaya untuk menyambut kedatangan 'mereka' (bukan nama sebenar).

Saya terus menjawab ' pernah ke nampak saya pakai baju kebaya? saya ni dah lama sangat dah tak pakai kebaya, saya memang tak ada kebaya sekarang ni.'

DIA menjawab ' amboiii..alim pulak dah'

Aduh..sebagai seorang Islam dia tak sepatutnya berkata begitu. Saya bukan nak tunjuk alim, tapi saya bercakap benar. Saya dah lama berhenti menyarungkan kebaya. Dulu mungkin sayalah ratu kebaya. Kebaya tradisional, kebaya tutup dada, kebaya bersulam, kebaya labuh.. Semua itu saya ada!

Saya bukan alim, saya cuma nak jadi manusia yang lebih baik. Kalau dulu saya okey je bila menyarungkan kebaya ketat, yang menampakkan susuk tubuh, yang menampakkan letik badan, tapi sekarang ni jika ada lelaki yang memuji mengatakan saya cantik pun saya kurang selesa. Biarlah cuma suami saya yang melemparkan pujian itu.

Salahkah saya berubah?


3 comments:

munirah said...

Semoga terus menjadi manusia yang lebih baik disisiNya...amin :)

fidayu mohd shobri said...

amin.. :) ayu tak bermaksud yg pakai kebaya tu tak baik tau, cuma skrg ni ayu rasa ayu tak sesuai.. itu aje..

munirah said...

hihi...xpkr cm2la ayu...sama mcm ayu pkr cm2 gak mun pkr..asa mcm xsesuai...gpun dulu2 dh puas pakaikn..segala kebaya n kebarung suma dh try..