hamba Allah

My photo
senyumlah.. insyallah dengan memaniskan wajah, rezeki kita murah.. lagipun senyum kan sedekah..

07 June 2012

AMANAH

Assalammualaikum..

Amanah bukanlah suatu perkara yang perlu dipandang ringan. Seorang ayah dan ibu mempunyai amanah yang sangat berat. Bukan sekadar memberi makan, memberi pelajaran, memberi keselesaan, tapi ingatlah.. mewahkan anak-anak dengan ilmu akhirat. Secara peribadi,saya melebelkan anak sebagai harta dunia akhirat.

Sangat sedih apabila melihat ibu bapa yang tidak mencorakkan anak-anak dengan cara Islam. Tak pernah kejutkan anak untuk bersolat subuh. Tak kisah anak-anak tidur ditengah hari tanpa solat zohor. Membiarkan anak-anak bermain tanpa solat asar. Tak pernah mengarahkan anak-anak pulang apabila maghrib. Dan membiarkan anak-anak tidur tanpa solat isyak.

Tak tahukah itulah sahaja hartamu bila roh meninggalkan jasad?

Jadi kenapa nak salahkan anak-anak bila perilaku mereka tak seindah anak-anak yang diasuh dengan ajaran Islam?

Saya sedih bila melihat semua itu.



Saya sedih melihat rumah keluarga Islam yang tak dipasang lampu pabila subuh menjelma. Sunyi.. Tak kedengaran bunyi alunan air untuk berwuduk.

Bahagiakan hidup tanpa Islam?
Berkatkan hidup tanda solat?
Lengkapkah hidup tanpa berdoa?

Bagi anak-anak yang dibesarkan tanpa arahan solat dari ibu bapa, berubahlah.. Bukankan anda sudah cukup besar untuk berfikir? Adakah anda ingin mengulangi kesalahan ibu dan ayah anda? Tak terasa rugikah?

Berubahlah.. Kembalilah kepada Islam.
Solatlah..
Berdoalah..


Jadilah manusia yang boleh dijadikan pedoman. tak mengapa jika tidak hebat, tetapi sekurang-kurangnya berubahlah.

Ingatlah ajal tak lewat walau seminit. Dah bersediakah anda?

sekali lagi saya berpesan, solatlah..

:)

2 comments:

zuriati zainudin said...

solat kan tiang agama..mcm mana nk teguh sbg muslim kalau tiang pon tiada kan..suke sgt entry ni..

fidayu mohd shobri said...

hehe..tiba2 dpt ilham nk tulis ni..